تحقیق در مورد تصفیه آب

تصفیه ی آب

تصفیه ی آب


تصفیه ی آب برای آشامیدن دارای پیشینه ای بسیار طولانی می‌باشد که به دو هزار سال قبل از میلاد میرسد. در آن زمان، تصفیه آب به جوشاندن و صاف کردن آن برای جدا کردن ناخالصی های آب خلاصه می شد و روش های پیچیده وجود نداشته است.

تحقیق در مورد تصفیه آب

فیلم زیر در مورد جستجوی آب در کشور اتیوپی است،

ما باید قدر آب شیرینی که در اختیارمان است را بدانیم و آنرا درست و بهینه مصرف کنیم. همانطور که در فیلم زیر خواهید دید آب برداشت شده از رودخانه آلوده و گل آلود بدون هیچگونه تصفیه ای مورد استفاده قرار میگیرد. آب را درست مصرف کنیم.

تصفیه ی آب برای آشامیدن دارای پیشینه ای بسیار طولانی می‌باشد که به دو هزار سال قبل از میلاد میرسد. در آن زمان، تصفیه آب به جوشاندن و صاف کردن آن برای جدا کردن ناخالصی های آب خلاصه میشد و روش های پیچیده ای وجود نداشته است. عملیات تصفیه ی آب در نقاشی های کشیده شده توسط مصریان، کتاب های رومیها و یونانیها در قرن 13 دیده شده شده است که اهمیت تصفیه ی آب را در چندین قرن پیش نشان می‌دهد.در دنیای امروزه برای این کار بسیار راه های ساده تری وجود دارد و در طی زمان با آمدن دستگاه تصفیه آب خانگی بسیار راه ها آسان تر شد و به راحتی میتوان آب تصفیه شده استفاده کرد.

استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی میتواند یکی از بهترین روش ها برای داشتن آب آشامیدنی سالم باشد که بسیار مقرون به صرفه نیز میباشد.در خرید دستگاه تصفیه آب خانگی باید به انواع و نکات آن نیز توجه کنید که کدام نوع کاربرد بهتری را برای شما دارد.در ادامه به تمامی این موارد اشاره میکنیم.با ما همراه باشید.

بقراط، پدر پزشکی علم نوین می گوید: “هر کس می‌خواهد به بررسی پزشکی در یک منطقه به نحو احسن بپردازد، باید در مورد آب شرب مصرفی آن منطقه تحقیق کند؛ زیرا آب در سلامت انسان نقش بسیار مهمی دارد“.

نکته ی قابل توجه در مورد تصفیه آب در گذشته این است که لوازم تصفیه ی آب نیز در آن دوره در همه ی منازل موجود بود و مدرکی دال بر وجود تصفیه آب به میزان عمده برای مصارف جامعه وجود ندارد.

اهمیت تصفیه آب :

همانطور که تقریبا همه ی ما میدانیم سه چهارم سطح کره ی زمین را آب فرا گرفته است و تقریبا نود و هفت درصد از این آب ها را اقیانوس ها و دریاها تشکیل می‌دهند. تنها دو و هشت دهم درصد از این آب ها قابل شرب بوده و بیشتر آن نیز در یخچال های طبیعی موجود در قطب ها، رطوبت خاک و آب تعبیه شده که قابل دسترس نیستند.

تحقیق در مورد تصفیه ی آب
تحقیق در مورد تصفیه ی آب

پس شصت و دو دهم درصد باقی مانده ی آب های موجود قابل دسترسی می‌باشد که به صورت دریاچه های آب شیرین، منابع آب زیرزمینی و رود خانه های جاری تشکیل شده اند و به طبع انسان ها هم آب مصرفی و آشامیدنی خود را از این منابع تامین می‌کنند.

با پیشرفت تکنولوژی و استفاده بیش از حد مواد شیمیایی، آب های قابل شرب در معرض انواع آلودگی های غیر از گل و لای و مواد قابل ته نشین قرار گرفته‌اند که با روش های اولیه قابل پاکسازی نبوده و برای تصفیه ی آن به روش های نوین نیاز داریم.

تصفیه آب صنایع بزرگ :

تصفیه آب صنعتی خود به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می‌شود که تصفیه ی خارجی به “کلیه ی روش ها برای جداسازی ناخالصی های موجود در آب قبل از ورود به واحد صنعتی که به وسیله ی روش هایی مانند آهک زنی و فیلتراسیون انجام می‌شود” و تصفیه ی داخلی “به افزودن مواد شیمیایی داخل آب که در داخل واحد صنعتی انجام می شود میگویند“. انجام همیشگی تصفیه ی آب به روش خارجی به دلیل کم بودن دبی آب ممکن است بسیار هزینه بر باشد، به همین دلیل از روش تصفیه ی داخلی استفاده می‌کنند.

دستگاه های آب تمیز کن در مقیاس خانگی برای حذف مواد زائد باقی مانده از تصفیه ی صنعتی، هرچند کم، به کار برده می شوند. منظور از مواد زائد، سنگ و لاخ نیست؛ مثلا برای حذف سختی آب، فلزات سنگین محلول در آب، کلر و آلودگی های اعم از انواع میکروب ها و … از سیستم تصفیه ی آب میتوان بهره جست.

1.سختی آب

سختی آب عبارت است از وجود مواد معدنی بیش از حد مانند نمک و منیزیم، آهن منگنز ، آلومینیوم و روی که باعث میشود مصرف آب دشوار شود و باید از طریق روش های تصفیه آب آن را به حداقل رساند. یعنی در واقع آب سخت آبی است که در آن مقدار زیادی مواد معدنی وجود دارد . عمدتا وقتی آب باران از روی سنگ های نرم عبور میکند مواد معدنی آن را در خود حل کرده با خود حمل میکند؛ هرچه مقدار مواد حل شده در آب بیشتر باشد، آب سخت تر خواهد بود .

وجود رسوباتی که در آب سخت حل شده اند برای مصارف صنعتی و خانگی دردسر زا است ، زیرا رسوبات چسبنده ای که عمدتا از هیدروکسید منیزیم و کلسیم سولفید تشکیل شده اند ، در سطح لوله ها ته نشین شده و باعث مسدود شدن لوله ها می‌شود . به دلیل رابطه ی مستقیم تماس آب با سنگ ها و درجه ی سختی آن ، معمولا آب های زیر زمینی دارای سختی بیشتری نسبت به دیگر آب ها هستند . سختی آب حتی روی کف کردن آن با مواد شوینده نیز تاثیر بسزایی دارد و برای شست و شو در آب سخت، صابون بیشتری نیاز دارید.

طبقه‌بندی آب های سخت بر حسب مجموع املاح کلسیم و منیزیم محلول در آب به صورت میلی‌گرم تقسیم بر مقدار کربنات کلسیم بر حسب لیتر محاسبه می‌شود.

بر حسب این طبقه‌بندی ، آب های سخت به این زیر گروه ها تقسیم می‌شوند :

  • آب های سبک که املاح موجود در آن ها 0 تا 60 میلی گرم در لیتر است.
  • آب هایی با سختی متوسط که املاح آن ها 60 تا 120  میلی گرم در لیتر است.
  • آب های سخت که املاح موجود آنها 120 تا 180 میلی گرم در لیتر می باشد.
  • آب های خیلی سخت که املاح آن ها بیشتر از 180 میلی گرم در لیتر است.

2. کلـر

از کلر برای میکروب زدایی در تصفیه ی آب خانه ها استفاده می‌شود .

کلر چیست؟ یک نوع ضد عفونی کننده است که آب های آشامیدنی را ضد عفونی میکند.

اگر تا به حال به استخر رفته باشید، ممکن است یک حوضچه ی کلر که برای ضد عفونی کردن آب استخر به کار میرود را دیده باشید یا ممکن است بعضی وقت ها که شیر آب را باز می‌کنید آب به رنگ سفید شیری دیده شود، سفیدی آب ناشی از وجود کلر در آن است.

تحقیقات به عمل آمده در رابطه با کلر نشان می‌دهد نوعی ترکیب سمی در اثر ترکیب شدن مواد آلی آب با ترکیبات کلر به وجود می‌آید که باعث بروز انواع بیماری در انسان و حیوانات می‌شود.

3. فلزات سنگین

امروزه با توسعه شهرنشینی، افزایش فاضلاب ها و پساب تولیدی و دفع نادرست آن ها، پسابها وارد محیط زیست شده و با نفوذ در آبهای زیر زمینی و دیگر آبهای آشامیدنی باعث آلوده شدن این نوع آب ها می‌شوند. فلزات سنگینی که در پساب ها وجود دارد اعم از نیکل ، سرب ، کرم ، روی ، جیوه و … که اگر از طریق تصفیه ی آب خارج نشوند، آب شرب باعث بیماری هایی از قبیل مسمومیت ، فراموشی ، حساسیت های شدید ، اگزما ، سنگ کلیه ، انواع سرطان و حتی عقب افتادگی ذهنی می‌شود.

4.میکرواورگانیزم های بیماری زا

میکروب ها و امراض مختلفی از طریق فاضلاب ها به آب های آشامیدنی وارد می‌شوند و از طریق آب وارد بدن انسان شده و بدین سبب می‌توانند حامل بیماری های خطرناک باشند. از جمله ی این بیماری ها میتوان به وبا ، اسهال خونی ، سل ، دیفتری ، انگل ها و بسیاری بیماری دیگر اشاره کرد.

منشا آب های آشامیدنی

1- آب های لوله کشی

  • لوله کشی آبهای تهران از سدهای لار، لتیان و کرج تامین شده و دارای کیفیت بالایی می‌باشد. اما در چندین سال اخیر ، آب این سدها برای تامین آب آشامیدنی کافی نبوده و چاههای عمیقی در شهر تهران و حومه ی آن حفر کردند که به شبکه ی لوله کشی اضافه می‌شود. با اضافه کردن این شبکه ها ، امکان نشت پس آب و ایجاد انواع آلودگیها وجود دارد. پس قبل از ورود به لوله کشی های شهری کاملا گند زدایی و تصفیه شده و از هر گونه آلودگی پاک شود تا از ورود انواع انگلها و بیماری ها به آب و سپس به انسان جلوگیری شود. ولی از طرف دیگر با افزایش مقدار کلر برای میکروب کشی و گند زدایی ، هم بو و طعم آب ناخوشایند و نامطبوع شده و هم باعث ایجاد بیماری های مختلف در انسان می‌شود.

2 – آب های معدنی

  • در بیشتر کشور های غربی به دلیل کیفیت خیلی بد آب های لوله کشی که حاصل از تصفیه ی فاضلاب ها است ، آب شرب فقط به صورت بسته بندی عرضه می‌شود و آب های لوله کشی آشامیدنی نیستند. در کشور هایی که آب های لوله کشی از تصفیه ی فاضلاب ها و پساب ها تهیه می‌شود ، مطمئن ترین راه تهیه ی آب شرب آب معدنی است.
  • اما نکته ی قابل توجه در مورد آب های معدنی این است که :
    • همه ی آب هایی که در بطری ها به فروش می رسند معدنی نیستند. اگر عبارت ( آب آشامیدنی ) روی بطری درج شده باشد ، نشان می دهد که این نوع آب، آب معدنی نبوده و فاقد املاح موجود در آب های معدنی می باشد.
  • هیچ یک از روش های بالا تماما نمی‌توانند آلودگی های آب های آشامیدنی را از بین ببرد و آب شرب سالم و بدون میکروب را فراهم آورد. باید تماما مواد زائد از آب خارج و حذف شوند و آبی با میکروب موجود تقریبا صفر درصد به دست آید. اولین مرحله ی تصفیه ی آب در دل زمین انجام میشود. آبی که از طریق باران و غیره در دل زمین نفوذ میکند از طریق نیترات تولید شده در اثر فرایند های زیست محیطی و خاک پاک که به صورت فیلتر عمل می کند تصفیه می‌شود. از این طریق آب به طور طبیعی از فیلتر طبیعت عبور کرده و عمل تصفیه را می‌گذراند. در طبیعت، خاک مانند فیلتر در تصفیه ی آب های صنعتی و  نیترات موجود در خاک مانند کلر و مواد شیمیایی عمل می‌کنند. از این روی استفاده از آب تمیز کن ها می تواند بسیاری از آلاینده های سمی آب را از بین ببرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *