صرفه جویی در مصرف آب

صرفه جویی در مصرف آب

صرفه جویی در مصرف آب


آب 70% زمین را پوشش می دهد، اما تنها 1% آن به راحتی قابل دسترسی است. صرفه جویی در مصرف آب می تواند به بقای نسل بشر و سایر جانداران کمک کند، با داشتن آب به عنوان یک منبع ضروری برای زندگی در زمین، توجه به مصرف بهینه آب بسیار حائز اهمیت است. حفاظت از آب می تواند ساده باشد و اینکار را در خانه خودمان شروع کنیم.

مواردی که اگر به آن بی اعتنا باشیم می‌توانند آب زیادی مصرف کنند عبارتند از : شستشوی لباسها، شستن ظروف، مسواک زدن دندان ها و آبیاری گیاهان . با پیشرفت علم و تکنولوژی استراتژی های متعددی وجود دارد که به ما کمک میکند آب را چگونه ذخیره و مصرف کنیم .

از راه کارهایی که ما می‌توانیم در مصرف آب صرفه جویی کنیم :

تصفیه آب حمام و سرویس بهداشتی  
تصفیه آب حمام و سرویس بهداشتی

پیدا کردن و رفع نشتی لوله ها:

  • اگر نشتی را پیدا کردید سعی کنید ابتدا منبع آنرا کشف کنید و سعی کنید آن را تمیز کنید. اگر مساله نشتی آب لوله ها زیاد است باید از کمک یک لوله کش استفاده کنید.
  • هرگونه آسیب جدی به لوله ها میتواند نشتی آب را بیشتر کند، اگر در این زمینه مهارت ندارید از متخصص آن یاری بخواهید.
  • سعی کنید از قطعات و لوازم با کیفیت برای نشتی آب استفاده کنید.

مسواک زدن دندان ها:

هنگامیکه قصد مسواک زدن دارید سعی کنید در بین مسواک زدن شیر آب را ببندید یا از یک لیوان برای شستشوی دندان ها استفاده کنید، این کار یکی از مهمترین رفتارهای ما در مواجهه با صرفه جویی در مصرف آب بشمار میرود. روزانه میلیونها نفر در شهرهای مختلف از مسواک زدن برای تمیز کردن دهان و دندان خود استفاده می کنند، حال به این بیاندیشید که اگر هر نفر تنها نیم لیتر در مصرف آب صرفه جویی نماید چه اتفاقی رخ خواهد داد .

استفاده از آب خاکستری در مصرف بهینه آب:

استفاده از آب خاکستری
استفاده از آب خاکستری

آب خاکستری که این روزها درباره آن زیاد می‌شنویم در واقع آبی است که ما به آن احتیاج نداریم و برای مصرف نوشیدن استفاده نمی‌شود، در بسیاری از کشورها از آب خاکستری استفاده های زیادی می شود :

  • بطور کلی از روش های زیر میتوان به آب خاکستری دست پیدا کرد
  • آب جمع آوری شده از بارش باران

آبی که از جمع آوری بارش باران بدست می‌آید را می‌توانید رون مخزن های بزرگ یا متوسطی بریزید، بهترین مکان برای جمع آوری آب باران، پشت بام یا کمی در ارتفاع از سطح زمین میباشد، بدین ترتیب می‌توانید با لوله کشی مناسب و بدون پمپ و جریان برق، آب خاکستری حاصل از جمع شدن باران را به سیفون یا فلاش تانک سرویس بهداشتی و توالت منزل خود هدایت کنید و با این کار به حفظ آب کمک کنید .

همه روزه میلیونها گالن در شهرها، آب تصفیه شده و شهری توسط سیفونهای توالت و سرویسهای بهداشتی بطور نامطلوبی دفع می‌شود که میتواند مصرف آب را به چالش بکشد .

تصفیه آب حمام و سرویس بهداشتی :

اب خاکستری
آب خاکستری

صرفه جویی را می‌توانید با استفاده از فیلترهای شنی یا پیش تصفیه کربنی و الیافی و سایر موارد در  آب یا پسآبی که پس از حمام یا دوش گرفتن تولید می‌شود را تصفیه کرده و از آن بعنوان آب خاکستری برای مصارف دیگر استفاده کنید. آبی که پس از دوش گرفتن یا حمام در سرویسهای بهداشتی تولید می‌شود را در مرحله بالاتر می‌توانید ضدعفونی کرده و بعنوان مثال برای شستن لباسها در ماشین لباسشویی استفاده کنید .

از آب خاکستری می توانید برای شستشوی اتومبیل یا تمیز کردن کف و دیوارها و یا آبیاری فضای سبز استفاده کنید

زمان دوش گرفتن را کوتاهتر کنید:

دوش گرفتن میتواند بین 6 الی 45 لیتر در دقیقه آب مصرف کند! در نظر گرفتن یک سرودش با تزریق هوای گرم به داخل آب و ترکیب آب و هوا و یا استفاده از یک رگلاتور در حمام می‌توانید تا حد زیادی در مصرف آب صرفه‌جوئی کنید .

ماشین لباسشویی :

یکی از بهترین روشها استفاده مناسب از ماشین لباسشویی است، همیشه سعی کنید از حداکثر ظرفیت ماشین لباسشویی خود استفاده کنید، این امر کمک میکند تا فاصله بین شستشوها بیشتر شود و در مواقع غیر اضطراری ماشین لباسشویی شما خاموش بماند. همچنین می‌توانید از پسآب آب ماشین لباسشویی بعنوان آب خاکستری برای مصارف بعدی یا دیگر مصارف استفاده کنید.

چگونه در مصرف آب صرفه جویی کنیم ؟

ما باید از راه های مختلفی مصرف آب را کاهش دهیم، استفاده از وسایل شستشو یا نظافت مانند ماشین لباسشویی یا ماشین ظرفشویی کم مصرف یکی از این راه ها بشمار می رود. استفاده از آب باران برای گیاهان و درختان یا تولید آب خاکستری و تصفیه فیزیکی آن برای سایر مصارف از راه کارهای مهم صرفه جویی در مصرف آب قلمداد می شود .

صررفه جویی در مصرف آب
صرفه جویی در مصرف آب

سعی کنید از ماشین لباسشویی سیستم قدیمی استفاده نکنید، ماشین لباسشویی هایی قدیمی که دارای مخزن جداگانه برای شستشوی هستند ( ماشین لباسشویی دوقلو ) علاوه بر آنکه کارایی چندانی در تمیز کردن لباسها ندارند بلکه باعث مصرف زیاد آب نیز می‌شوند، هر ماشین لباسشویی دوقلو تقریبا بین 150 تا 170 لیتر آب هدر می‌دهد در صورتیکه در سیستم‌های جدید ماشین لباسشویی این مقدار به ¼ کاهش پیدا میکند .

  • ماشین ظرفشویی

برای نگه داشتن منابع آب همیشه سعی کنید از حداکثر فضای ممکن در ماشین ظرفشویی استفاده کنید، این کار علاوه بر آنکه در مصرف آب صرفه جویی میکند باعث استهلاک کمتر ماشین ظرفشویی و صرفه جویی در مصرف برق و انرژی نیز می‌شود. اگر شما ماشین ظرفشویی ندارید و مجبورید ظرفها را در سینک ظرفشویی بشویید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا سینک ظرفشویی را کاملا پر از آب کرده، ظرف های کثیف را شسته و در سینک دیگری قرار دهید، سپس می‌توانید با رعایت نکاتی که برای صرفه جویی اشاره شده آنها را آبکشی و کاملا تمیز کنید .

استفاده مجدد یا بازیافت بسیار پر فایده است و به ما در صرفه جویی کمک می کند، لباس های قدیمی، مبلمان و سایر اقلام خانوار را به مراکز خیریه اهداء کنید، کاغذ، پلاستیک و فلزات را بازیافت کنید، استفاده مجدد یا بازیافت معمولا بهترین سیاستی است که به محیط زیست کمک کرده و باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود.

استفاده از دوچرخه
دوچرخه

از دوچرخه یا حمل و نقل عمومی برای تردد خود استفاده کنید، زیرا برای بدست آوردن یک لیتر بنزین به یک لیتر آب نیاز است، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی یا دوچرخه به میزان کمی انرژی نیاز دارد. علاوه بر مهمترین مزیتی که در صرفه جویی در مصرف آب دارد به سلامت شما نیز کمک میکند.

  • نوشابه ها و نوشیدنی های مختلف

از روش های صرفه جویی در مصرف آب استفاده نکردن از نوشیدنیهای آماده می‌باشد، سعی کنید به جای نوشابه ها و نوشیدنیهای مختلف از آب سالم و معمولی استفاده کنید. برای بدست آوردن نوشابه گازدار یا انواع نوشیدنی با طعمهای مختلف به آب زیادی احتیاج است، پس به جای استفاده از آنها از آب سالم و تمیز استفاده کنید.

از خوردن غذاهای آماده و فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و همبرگر اجتناب کنید، با خوردن غذاهای تازه نه تنها میزان استفاده بدن خود به آب را کاهش می‌دهید بلکه احساس سالمتر و بهتری خواهید داشت. پس از هربار استفاده از انواع ساندویچ ها و غذاهای فست فود بدن شما بطور عجیبی نیاز زیادی به آب پیدا میکند و شما تشنه می شوید، با پرهیز از خوردن نوشیدنی های شیرین که شما را تشنه تر میکند در مصرف آب می‌توانید صرفه جویی کنید .

  • گوشت و لبنیات
صرفه جویی در مصرف آب
گوشت و لبنیات

گوشت و لبنیات کمتری بخورید، از آب زیادی برای رشد حیوانات که بتوان از گوشت و لبنیات آنها بهره‌برداری کرد استفاده می‌شود، بجای استفاده از گوشت و لبنیات حیوانی می‌توانید از گوشت سفید و انواع ماهی ها استفاده کنید. هر چقدر نیاز شما به گوشت و لبنیات حیوانی بیشتر باشد به همان اندازه آب زیادتری برای انجام آن لازم است. حیوانات برای پروار شدن به آب زیادی نیاز دارند و استفاده کمتر از آنها میتواند نقش مهم و بسزائی در صرفه جویی در مصرف آب داشته باشد.

  • استخر شنا
استخر شنا
استخر شنا

اگر شما استخر شنا دارید با استفاده از پوشش استخر مناسب در شب و در طول ماه های گرم، به جلوگیری از تبخیر آب کمک کنید. در برخی مواقع پر کردن یا تخلیه آب استخر دارای محدودیت های زیادی است و یا حتی ممنوع است، بنابراین حفظ منابع آب بسیار با ارزش و مهم هستند.

به جای تخلیه آب استخر بهتر است از مواد ضدعفونی کننده مانند کلر یا گاز ازن استفاده کنید تا مجبور نباشید پس از چندین بار استفاده از استخر، آب آن را تخلیه کنید.

  • شستش حیاط و نظافت محلی
راهکاری جدید در مصرف آب
عدم استفاده از شیلنگ آب

اگر شما نیاز به شستن حیاط منزل و نظافت محل اطراف منزل خودتان را دارید بهتر است بجای استفاده از شیلنگ آب از مکش کننده برای جمع آوری سنگ ریزه، شن و برگ و چوب درختان استفاده کنید. یا برای اینکار می‌توانید آب پس از بارش باران را جمع آوری کرده و حیاط منزل اطراف خودتان را تمیز کنید. از آب خاکستری نیز می‌توانید برای مصارف مختلف مانند آبیاری فضای سبز نیز استفاده کنید. امروزه استفاده از آب خاکستری راه کارهای خوبی در رابطه با صرفه جویی در مصرف آب به ما ارائه می دهد.

بجای استفاده از شیلنگ برای شستشوی اتومبیل ، از یک سطل آب استفاده کنید

آبیاری فضای سبز:

اگر محل زندگی شما بنحوی است که می‌بایست از آبیاری فضای سبز استفاده کنید ، بهتر است از مالچ استفاده کنید، مالچ علاوه بر آنکه از تبخیر آب داخل خاک و اطراف گیاهان و درختان شما جلوگیری میکند، از رشد علف های هرز نیز جلوگیری می‌نماید و خاک شما سالم تر می ماند. سالم ماندن خاک میتواند به صرفه جویی در مصرف آب کمک کند و هزینه های مصرفی و حتی انرژی شما را کاهش دهد.

مالچ ارگانیک:

استفاده از مالچ ارگانیک
مالچ ارگانیک

بهترین نوع مالچ از تراشه های چوب و پوست درختان بدست می آید.

چمن و ماشین چمن زنی:

چمن و فضای سبز خود را بیش از حد کوتاه نکنید، از لحاظ استراتژی های صرفه جویی در مصرف آب، چمن زنی طولانی تر بهتر از چمن زنی سریعتر است، چمن آب زیادی مصرف میکند، هرچه چمن خود را کوتاهتر کنید ریشه آن به آب بیشتری برای بزرگ شدن احتیاج پیدا خواهد کرد. برای اینکار ارتفاع تیغه ماشین چمن زنی خود را کمی بلند تر کنید تا چمن حیاط منزل یا اطراف خانه شما بیش از حد ممکن کوتاه نشود .

اگر در ناحیه ای کم باران زندگی می‌کنید، برای زیبایی اطراف محل زندگی‌تان بجای استفاده از چمن طبیعی، از چمن مصنوعی استفاده کنید زیرا چمن مصنوعی نیازی به آب و کوتاه کردن با ماشین چمن زنی ندارد، استفاده از چمن مصنوعی میتواند به صرفه جویی در مصرف آب کمک بسیاری کند.

4 دیدگاه

  • برای تهیه آب معدنی از دستگاه تصفیه آب صنعتی استفاده میشه؟من شنیدم میگن خیلی اعتمادی به این آب معدنی ها نیست و از شیرآب پر میکنند و نگه دارنده میزنند

    • سلام. برای تهیه آب معدنی نیازی به دستگاه تصفیه آب نیست بلکه فقط با فیلترهای ساده و گاز ازون آب رو نرم و ضدعفونی میکنن تا املاح و ناخالصی های جداسازی بشه . ولی برای تهیه آب آشامیدنی بطری شده از دستگاه تصفیه آب صنعتی استفاده میکنن مثلا آب چاه رو تبدیل به آب بطری میکنن . آب معدنی با آب آشامیدنی فرق داره و موقع خرید حتما لیبل روی بطری رو توجه کنید

    • سلام خیر . آب معدنی نیازی به عمل تصفیه توسط دستگاه های تصفیه آب صنعتی ندارد و فقط از فیلترهای شنی یا ماسه ای و گاز ازون برای ضدعفونی عبور داده میشه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *