تصفیه آب با انرژی خورشیدی

تصفیه آب با انرژی خورشیدی

تصفیه آب با انرژی خورشیدی


چگونه آب دریا را به آب آشامیدنی تبدیل کنیم؟

با انرژی خورشیدی و تبدیل آب دریا به آب آشامیدنی نیاز به حذف نمک حل شده از آن دارد . حذف نمک از آب دریا یا نمک زدایی در مقیاس وسیع بسیار گران قیمت است اما بدست آوردن آب شیرین خالص از دریا در مقیاس کم حجم و برای مصارف شخصی بطور شگفت آوری ارزان و آسان است و برای داشتن آن از قدرت نور و گرمای خورشید و تولید بخار استفاده میشود .

این یک مقاله آموزشی است و قصد نداریم تا روشهای گران را به شما آگاهی رسانی کنیم بلکه روشهای دیگری مانند استفاده از سیستم اسمز معکوس یا دستگاههای تصفیه آب صنعتی در اندازه های بزرگتر برای شیرین کردن آب شوردریا وجود دارد که از حوصله این بحث خارج است چون در مقالات دیگر به آن اشاره کرده ایم .

اگر علاقه مند به یادگیری مطالب بیشتر در مورد تبدیل کردن آب شور به شیرین هستید پیشنهاد میکنیم مقاله اسمز معکوس چیست که در همین وب سایت نشر شده است را مطالعه نمایید .حال به توضیح روش بسیار ساده شیرین کردن آب دریا همراه با تصاویر مربوطه میپردازیم ، چنانچه در این زمینه پرسشی داشتید از قسمت پایین همین مقاله نظرات و سوالات خودتان را مطرح کنید تا کارشناسان ما به آن پاسخ دهند.

الف ) یک قطعه کوچکی از زمین مساعد و صاف در کنار دریا که در معرض تابش نور خورشید است را پیدا کنید و از یک بیلچه برا حفاری سوراخی به عمق 60 سانتیمتر و به عرض یک فنجان یا کاسه استفاده کنید

ظرف مناسب را درون حفره قرار دهید بطوریکه خاک، اطراف آن را بپوشاند

استفاده از انرژی خورشید برای شیرین سازی آب
استفاده از انرژی خورشید برای شیرین سازی آب
  • آب شور دریا را درون کاسه، به صورتیکه آنرا کامل پر نکند و تا دهانه آن نیاید بریزید
  • ظرفی که استفاده میکنید نباید سوراخ باشد زیرا قبل از آنکه آب شور به بخار تبدیل شود تخلیه میشود
  • یک فنجان یا ظرف کوچکتر در مرکز آن قرار دهید

این کار را به آرامی انجام دهید زیرا اگر خیلی سریع باشد باعث میشود مقداری از آب شور درون فنجان بریزد .

شیرین کردن آب با انرژی خورشید
شیرین کردن آب با انرژی خورشید

اگر احساس کردید فنجان یا لیوان کوچکی که در مرکز ظرف بزرگتر گذاشته اید تکان می‌خورد میتواند با استفاده از چند تکه سنگ به اطراف ، آنرا محکم کنید و کاسه را بوسیله سلفون، به گونه ای بپوشانید که روزنه ای در اطراف آن نباشد و اطمینان حاصل کنید سلفون هنگام تابش گرمای خورشید جمع یا سوراخ نشود برای اینکار باید از سلفون با کیفیتی استفاده کنید که کمی در برابر گرما مقاوم باشد زیرا این پروسه چندین ساعت طول خواهد کشید .

روش آسان و کم هزینه شیرین کردن آب
روش آسان و کم هزینه شیرین کردن آب

برای ادامه روش با انرژی خورشیدی، یک تکه سنگ کوچک را در مرکز سلفون طوری که حالت مخروطی پیدا کند بگذارید، سنگ را در بالای فنجان یا لیوان در مرکز کاسه قرار دهید این کار باعث می شود که پلاستیک یا سلفون در مرکز فرو رود و آب شیرین را به لیوان یا فنجان منتقل کند و اطمینان کنید تا سنگ خیلی سنگین نباشد زیرا پس از گرما ممکن است داغ شود و سلفون را پاره کند .

شیرین کردنآب شور با نور خورشید
شیرین کردن آب شور با نور خورشید

کاسه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید تا آب داخل کاسه کم کم گرم شود. پس از مدتی خواهید دید که قطرات آب شیرین از مرکز سلفون به داخل فنجان فرو می‌ریزند برای این منظور با انرژی خورشیدی به موارد زیر توجه کنید :

  • با استفاده از این روش به آرامی می‌توانید آب شیرین را جمع آوری کنید
  • یک روش مناسب و بدون هزینه
  • استفاده از انرژی خورشیدی برای نمک زدایی و شیرین کردن آب شور، بسیار کم هزینه ولی وقت گیر است
  • این روش ممکن است چندین ساعت طول بکشد پس باید صبور باشد
  • آب بدست آمده کاملا بی خطر است و برای سلامتی مضر نیست
  • پس از جمع آوری آب شیرین درون لیوان یا فنجان، میتواند با خیال راحت آنرا بنوشید

2 دیدگاه

  • خیلی جالب بود متشکر برای تصفیه آب شور کشاورزی هم اگر راههای ساده و کم هزینه ای بتوان ابداع کرد خیلی خوب خواهد شد. بنده یک زمین کشاورزی دارم که آب شور آن باعث محدودیت در کشت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *