اجزاء اصلی اسمز معکوس

اجزاء اصلی اسمز معکوس

اجزاء اصلی اسمز معکوس


سیستم اسمز معکوس چیست؟اجزاء اصلی اسمز معکوس کدام اند؟، به طور کلی زیر سینک نصب می‌شود و آب آن ذخیره می شود لذا تمام این سیستم‌ها شبیه هم هستند و از یک اجزای مشترک استفاده می‌کنند. برخی از این سیستم های تصفیه آب دارای 5 الی 9 مرحله فیلتر می باشند ولی ممکن است بخاطر تعداد فیلتر یا کیفیت لوازم استفاده شده با هم متفاوت باشند.

1 – شیر برداشت: شیر دسته اهرمی بلندی مانند شیر آب سرد و گرم است اما کمی باریک تر که بر روی گوشه سینک نصب می‌شود تا بتوانید آب تصفیه شده را توسط آن مصرف کنید.

2 – پیش فیلترها: آب اصلی قبل از ورود به سیستم RO از درون 3 عدد فیلتر عبور میکند تا رسوب و کلر، شن و زنگ و جرم آب را بگیرد تا بدین ترتیب قبل از ورود به دستگاه کمی سبک تر شود .

3 – غشاء اسمز معکوس: این غشاء ( لایه ) از تعدادی لایه تشکیل شده است که محل ورودی آب اصلی می‌باشد در این مرحله و قبل از رسیدن آب به مخزن ذخیره ؛ آلاینده های شیمیایی و میکروبی به دام می افتند و پس از آن با گذشت از فیلتر پست کربن وارد مخزن می‌شود .

4 – آب بعد از گذشتن از مرحله سوم یا غشاء وارد فیلتر پست کربن شده تا طعم یا بوی باقی مانده در آب را بگیرد، این نوعی از کربن فعال از جنس پوست نارگیل است که مزه بد آب را بهبود می‌دهد.

5 – سوئیچ های خودکار (SOV): سوئیچ فشاربالا برای زمانیکه آب مخزن فول شده باشد دستور خاموش کردن دستگاه را صادر میکند و سوئیچ فشار پایین زمانیکه سطح آب مخزن کم شده باشد دستور روشن شدن سیستم را میدهد. زمانیکه سیستم RO روشن میشود آن مقدار از آب که بصورت دور ریز یا پسآب تولید شده از طریق سوپاپ یک طرفه وارد دریچه فاضلاب زیر سینک میشود زیرا همیشه هنگام فیلتر کردن آب کمی از آن بعنوان پسآب دفع میشود .

6 – Flow Restrictor: یک سوپاپ کوچک یکطرفه است که زمانیکه جریان پسآب قصد خارج شدن از دستگاه را دارد آن را کنترل میکند و اجازه برگشت پسآب به دستگاه را نمی‌دهد علاوه بر آن، باعث ایجاد تراکم و فشاربالا به غشاءهای اسمز معکوس شده تا مقدار سختی آب بر اساس ppm را کنترل و باعث کاهش حجم پسآب یا دور ریز آب شود.

7 – مخزن ذخیره سازی آب: این مخزن، محلی برای جمع شدن آب تصفیه شده است که ظرفیت آن میتواند از 2 تا 4 گالن باشد و به گونه ای طراحی شده است که فشار داخل آن هنگامیکه از آب پر شده باشد باعث شدت خروج آب از آن در زمانیکه شما قصد باز کردن شیر برداشت آب روی سینک جهت استفاده از آب تصفیه شده را دارید می‌شود. این سیستم تصفیه آب درواقع همان وسیله ای است که شما با کمک آن می‌توانید ناخالصیهای آب را فیلتر و آن را تبدیل به آشامیدنی کنید و به مصرف خانه یا محل کار خود برسانید.

سیستم اسمز معکوس
سیستم اسمز معکوس

عوامل مهم و تاثیرگذار:

  1. فشار آب ورودی ( اکثر فشار آب شهری معمولا بین 40 تا 85 psi است ) اما اگر فشار آب کم باشد سیستم RO نمی‌تواند بدرستی کار کند. شما از این قسمت می‌توانید به جدول رفع عیب سیستم RO مراجعه کنید.
  2. دمای آب ( اگر آب ورودی به دستگاه بیش از اندازه سرد باشد زمان زیادی برای فیلتر کردن صرف می‌شود ).
  3. نوع و مقدار کل مواد جامد محلول یا (TDS) در آب.
  4. کیفیت فیلترها و غشاهای مورد استفاده در سیستم RO  مخصوصا فیلتر ممبران.

استاندارد آب ورودی به سیستم اسمز معکوس خانگی:

استاندارد آب آشامیدنی

ردیفنوع ترکیب علامت شیمیایی حداکثر مطلوب حداکثر مجاز
1کل مواد جامد محلول (TDS)10001500
2سختی کل بر حسبCaCO3200500
3کلرور بر حسب CI250400
4سولفات بر حسبSO4250400
5هیدروژن سولفوره H2S0/050
6آهن برحسب Fe0/30
7منگنز برحسبMa0/10/4
8آلومینیوم برحسب Al0/10/1 - 0/2
9روی برحسب Zn30
10مس بر حسب Cu12
11نیترات برحسب NO3050b
12نیتریت برحسب NO203b
13کلسیم برحسب Ca3000
14منیزیم برحسب Mg300
15آمونیاک برحسب NH31/50
16سدیم برحسب Na200200e
استاندارد آب آشامیدنی

هزینه تعمیر و نگهداری سیستم اسمز معکوس RO

بطور کلی سیستم‌های آب آشامیدنی اسمز معکوس دارای هزینه نگهداری پایینی می‌باشند و کار کردن با آنها بسیار آسان است اما توجه به برخی نکات مانند هر وسیله ای دیگر اهمیت دارد، با خواندن دفترچه راهنمای دستگاه می‌توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

  • فیلتر اسمز معکوس یا RO باید بین 2 الی 3 سال جایگزین شود.
  • پیش فیلترها ( فیلتر رسوب گیر / کربن ) هر 6 – 12 ماه.
  • فیلتر کربن ( پست کربن ) هر 12 ماه.
  • فیلتری که برای معدنی کردن است هر 12 ماه.

اگر دستگاه شما دارای مراحل بالاتر باشد مانند فیلتر قلیایی هر 24 ماه و فیلتر اینفرارد که برای اکسیژن دهی به آب استفاده می‌کنند 18 ماه و در آخر لامپ اولتراویولت یا (UV) هر 3 سال یکبار نیاز به بازدید و سرویس خواهند داشت .

هزینه‌های برق: تمام سیستم های اسمز معکوس خانگی به برق کم و 24 ولت نیاز دارند، این برق کم توسط یک مبدل برق شهری 220 ولت به 24 ولت کاهش پیدا میکند.

نگهداری سالانه: ما توصیه می‌کنیم که سیستم RO خود را هر سال شسته و سرویس کنید تا به این ترتیب هزینه‌های شما کاهش چشمگیری داشته باشد. برای اینکار حتما از دفترچه راهنما استفاده کنید یا از خدمات و نگهداری پس از فروش شرکت خود کمک بخواهید. یک تکنسین متخصص میتواند در این زمینه به شما راهنمایی دهد تا همیشه آب سالم بنوشید.

سوالات در مورد سیستم اسمز معکوس :

این سیستم در کجا نصب می شود :سیستم اسمز معکوس معمولا در زیر سینک ظرفشویی نصب می‌شود اما با مشاوره کارشناس نصب و داشتن شرایط لازم می‌توانید خارج از آن و حتی در بالکن سر پوشیده اقدام به نصب آن کنید. برای این منظور هیچگاه دستگاه خود را در معرض تابش شدید نور خورشید قرار ندهید همچنین سرما باعث یخ زدن و ترکیدن آن می‌شود .

آیا سیستم اسمز معکوس می‌توانید به یخچال نصب شود :بله، امکان نصب دستگاه اسمز معکوس خانگی با توجه به فاصله سینک تا یخچال امکان پذیر است. برای این کار حتما از سرویسکار کمک و راهنمایی بخواهید، اگر فاصله سینک تا یخچال شما زیاد از حد باشد باعث کم شدن فشار آب ورودی به یخچال شده این ممکن است آسیب جدی به شیربرقی یخچال شما وارد کند و آنرا بسوزاند. برای حل این مشکل می‌توانید در اواسط مسیر از یک مخزن کوچک کمکی تحت فشار استفاده کنید.

میتوانید انواع دستگاه تصفیه آب خانگی که از سیستم اسمز معکوس برخوردار است را در مقاله ای که برای شما جمع آوری کرده ایم مطالعه نمایید.

سیستم تصفیه کن آب اسمز معکوس خانگی چقدر آب تولید میکند؟

  • حداقل آبی با حجم ساعتی 15 تا 20 لیتر در ساعت.

آیا سیستم اسمز معکوس سر و صدا دارد؟

  • بستگی به مدلی که می‌خرید، در مدل های که ما بفروش می‌رسانیم هیچگونه صدایی از دستگاه خارج نمی‌شود.

آیا سیستم تصفیه خانگی اسمز معکوس به برق نیاز دارد؟

  • بله، این سیستم برای روشن شدن و راه‌اندازی حتما به برق 24 ولت نیاز دارد.

آیا سیستم اسمز معکوس خانگی ارزش خریدن را دارد؟

  • با توجه به هزینه بسیار کم و بازدهی بالا پیشنهاد می‌شود حتما از آن در منزل یا محل کار خود استفاده کنید.

آیا اسمز معکوس خانگی مواد معدنی سالم از آب را حذف میکند؟

  • اگر بصورت درست و اصولی توسط تکنسین نصب و راه اندازی شود مواد معدنی سالم را از آب حذف نمی‌کند و در غیر اینصورت یک سرویسکار ناشی با نصب غیراصولی میتواند باعث حذف مواد مفید معدنی در آب شود.

چگونه می‌شود فهمید که تکنسین نصب دستگاه را درست انجام داده؟

برای اطمینان از او بخواهید تا مقدار tds PPM آب را برای شما اندازه‌گیری کند، این اندازه‌گیری باید در چند نوبت به فاصله فقط 5 دقیقه و در سه نوبت انجام شود و نباید مقدار آن از عدد 75 کمتر و از 145 بیشتر باشد.

بازگشت به قسمت اول : تعریف و عملکرد سیستم اسمز معکوس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *