تفاوت آب معدنی و آب تصفیه شده

آب معدنی

آب معدنی


 همانطور که از نامش پیداست آب معدنی تهیه شده از منابع چشمه های جوشان طبیعت حاوی املاح و مواد معدنی است اما به لحاظ اینکه ممکن است حاوی مقداری ناخالصی باشد، از طریق فیلترهای ساده عبور داده می‌شود تا مواد زائد درشت آن جداسازی شود. در کل، آبی که از چشمه های طبیعی جوشان یا در کوه پایه ها از دل زمین خارج می‌شود نیازی به افزودنیها ندارد و با کمی تغییر در طعم و مزه نسبت به بطری کردن آنها اقدام می‌شود .

آب معدنی
آب معدنی

اما آب آشامیدنی با آبمعدنی تفاوت زیاد دارد و این تفاوت در آن است که علیرغم آبمعدنی این آب از دل چاه های عمیق یا نیمه عمیق که عموما در روستاها وجود دارد و یا آب لوله شهری تهیه می‌شود.

آب خارج شده از چاه های اطراف روستاها بدلیل همجواری با منابع آلوده کننده دامی یا کشاورزی ممکن است از لحاظ شیمیایی آلوده باشد و حاوی مقادیر زیادی نیترات، آرسنیک یا سایر سموم دیگر باشد که این آب ها از طریق سیستم های اسمز معکوس و یا دستگاه های تصفیه آب صنعتی بزرگ تصفیه می‌شود.

از آنجاکه این سیستم های تصفیه بطور کلی تمام مواد محلول درون آب ( مفید یا غیر مفید ) را فیلتر میکند و آب را بحالت اسیدی در می‌آورد در انتهای مسیر به آن افزودنیهای مینرال یا معدنی کننده افزوده می‌شود.

آب آشامیدنی:

مجوزی که از طرف مراجع قانونی برای احداث کارخانه های اینچنینی، آبمعدنی با آشامیدنی صادر میشود با همدیگر متفاوت است، مجوز احداث و بهره برداری از آبمعدنی با آب آشامیدنی تفاوت دارد و بر روی لیبل هرکدام از بطری ها باید عبارت ( آب آشامیدنی یا آب معدنی ) ذکر شود . متاسفانه اکثر مصرف کنندگان و خریداران هنگام تهیه این بطری ها تصور نادرستی از آب آشامیدنی بجای آبمعدنی دارند .

گاهی ممکن است آب آشامیدنی پس از مدتی دچار تغییر رنگ یا بو ، رسوب ته بطری به شکل لجن یا جلبک سبز رنگ شود اما آب معدنی اینطور نیست. در هر صورت چه آبمعدنی و چه آب آشامیدنی اگر بطور درست تهیه و بطری شوند مشکل زا نخواهند بود اما توجه به رعایت نکات اصولی و اجرای استانداردهای لازم برای تهیه این نوع آبها لازم و ضروری می‌باشد.

12 دلیل برای نوشیدن:

تاریخ انتشار: Tuesday – 2019 02 April

آب چشمه، آب مقطر، اسمز معکوس، آلکالاین، آب گازدار، آب معدنی، …

چگونه ممکن است این تعداد مختلف از چیزی ساده مانند آب وجود داشته باشد؟ پروسه تشکیل فرمولی به نام H2O عامل تعیین کننده ی تمامی این طبقه بندی های فوق‌الذکر است. به هر روی، در مواردی، میتوان منبع و عناصر یافت شده در محصول نهایی را عامل تعیین کننده ی به وجود آمدن آب معدنی دانست.

آب معدنی چیست؟

تعریف سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)  { آب بدست آمده از منابع حفاظت شده زیرزمینی که حاوی 250 نوع مختلف مواد جامد حل نشده باشد }. هر نوع آب که کمتر از این مقدار حاوی مواد جامد حل نشده باشد، آب چشمه نامیده خواهد شد. از لحاظ منطقی، جامدات حل نشده، مواد معدنی همچون کلسیم، روی، منیزیم، سیلیکون، سدیم و سولفور می‌باشند.

آبمعدنی قرن ها فوائد بیشماری را متوجه سلامت مردم نموده است. آنقدر زیاد که برای مصارف آشامیدن و پخت و غذا، آبمعدنی را با کشتی یا سایر وسائل نقلیه جابجا می‌کردند. دلائل مختلفی وجود دارد که چرا می‌بایست بجای آب لوله، آنرا بنوشیم، اما در این مقاله به 12 دلیل برای نوشیدنش اکتفا می‌کنیم:

  1. مواد معدنی طبیعی موجود در آبمعدنی، مزه منحصربه‌فرد را به آب می‌بخشد. همچنین، بیشتر آبهای معدنی به دلیل لذت بردن بیشتر، به صورت گازدار تولید می‌شوند.
  2. افزایش دادن تعداد مواد معدنی و مواد مغذی موجود در آبمعدنی، بسیار ساده است.
  3. آبمعدنی فاقد کالری است.
  4. نمونه جوشان آبمعدنی، در بطریهای کوچک یا بزرگ بسته بندی می‌شوند و بعلت وجود بیکربنات سدیم، مقدار pH موجود در آبمعدنی یکی دیگر از مزیتهای آب معدنی بشمار می‌آید.
  5. مقدار منیزیم افزایش یافته باعث کاهش فشار خون می‌شود.
  6. منیزیم و کلسیم موجود در آبمعدنی، باعث کاهش تشکیل سنگ کلیه می‌شود.
  7. آب معدنی جوشان ممکن است باعث شود شما احساس ” انباشتگی ” کنید [ نوشیدن بیش از حد آب ]. معمولا، این برای دوره ای کوتاه مدت است.
  8. زنان بدلیل ذخیره کردن کلسیمی که به آن نیاز دارند، استخوانهایشان مستحکمتر خواهد شد و به پوکی استخوان دچار نخواهند گردید.
  9. سولفات موجود در آبمعدنی، باعث افزایش سرعت سوخت و ساز ” متابولیسم ” بدن شما می‌شود.
  10. آبمعدنی بهترین منبع پتاسیم است که به بهبود حافظه و هوشیاری منتهی می‌شود.
  11. آبمعدنی گازدار بهترین نوشیدنی جایگزین برای نوشیدن سودا بوده و کسانی که تصمیم گرفته‌اند از نوشیدن سودا خودداری کنند، آبمعدنی گازدار بهترین انتخاب آنها است.
  12. آب معدنی ضد التهاب است و باعث بهبود ورم مفاصل می‌شود (مفصل زانو و آرنج ).

ما در قسمت بالا به معرفی 12 دلیل برای نوشیدن آبمعدنی پرداختیم، البته منظور نه هر آب معدنی است، بلکه آبمعدنی بصورت طبیعی و چشمه طبیعی است و نه بطری های پلاستیکی . حال تصمیم نهایی با خواننده محترم است. البته ناگفته نماند بعضی از آب های معدنی بطری شده از کیفیت نسبتا خوبی برخوردار هستند اما پیدا کردن باکیفیت آن کمی سخت می‌باشد.

از سایر مقالات مرتبط در این وب سایت می‌توانید بخوانید:

1 – آبمعدنی بنوشیم یا خیر؟ فوائد و مضرات آن کدامند؟

2 – تفاوت آبمعدنی و تصفیه شده 

3 – مقدار مجاز نیترات در آب آشامیدنی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *