در مورد آب چه می دانیم؟

آب چیست و چگونه بدست می آید

آب چیست و چگونه بدست می آید


آب چیست و چگونه بدست می‌آید؟

آب چیست و چگونه بدست می‌آید؟ بهتر است بدانیم آب یک ماده شیمیایی شفاف ، بی مزه، بی بو و تقریبا بیرنگ است که جزء اصلی جریانهای زمین ، دریاچه ها و اقیانوسها و باعث حیات تمام موجودات بر روی کره زمین است. فرمول شیمیایی آن H2O به معنی یک اتم اکسیژن و 2 اتم هیدروژن می‌باشد که دارای پیوند مولکولی بسیار محکمی است، همانطور که در مقاله قبلی تحت عنوان (منشاء پیدایش آب) برای شما گفتیم این پیوند به اندازه ای محکم و استوار است که توانسته آنرا برای میلیونها سال حفظ کند .

آب ماده ای بدون رنگ و بی‌بو است که در سراسر کره زمین یافت می‌شود. آب از میلیاردها مولکول تشکیل شده است. هر مولکول از یک اکسیژن و دو اتم هیدروژن ساخته شده است که توسط پیوندهای کووالانسی قوی نگه داشته می‌شوند.

آب به سه شکل مختلف روی زمین یافت می‌شود:

  • گاز
  • جامد
  • مایع

شکل آب بستگی به دما دارد. آب در سیاره ما به صورت مایع در رودخانه ها ، دریاها و اقیانوس ها جریان دارد. به عنوان یخ در قطب شمال و جنوب بصورت جامد (یخ) است. و در جو بصورت (بخار). آب نیز در زیر زمین و در داخل گیاهان و حیوانات است. برای زنده ماندن روی زمین ، همه موجودات زنده به نوعی به آب احتیاج دارند. انسان ها ، گیاهان و جانوران می‌توانند هفته ها بدون غذا باشند، اما فقط می‌توانند تنها چند روز بدون آب زندگی کنند.

آب یک منبع مهم با کاربردهای زیادی از جمله تولید مواد غذایی ، تمیز کردن ، حمل و نقل ، تولید برق ، تفریح و … می‌باشد.

آب چیست؟

اگر بخواهیم دقیقا بدانیم آب چیست و چگونه بدست می آید بد نیست بدانیم منشاء بسیاری از آبها از بارش باران به وجود می‌آید و این آب مجددا تبخیر شده و تشکیل ابر می‌دهد، این پروسه مرتب تکرار می‌شود تا ما بتوانیم به زندگی خود ادامه دهیم. بدون وجود آب زندگی تمام موجودات و گیاهان به خطر می‌افتد. آب شیرین برای ادامه فعالیتهای روزانه ما بسیار مهم است، این آب اگر تمیز و پاکیزه نباشد می‌تواند زندگی ما را به خطر بیندازد. آب از یک‌طرف باعث شادابی و ادامه زندگی ما و ناجی بشر است و از سویی دیگر بعنوان یک تهدید کننده سلامت .

آب چیست و چگونه بدست می آید

آب نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا میکند، تقریبا 70 درصد از آب شیرین مورد استفاده توسط انسان به صنعت کشاورزی اختصاص می یابد . آب های تازه و زیر زمینی و آب شیرین در تجارت استفاده شده و توسط کشتیها از طریق دریاها مبادله می‌شود، بخش عمده ای نیز در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی مصرف می‌شود و مقداری از آن نیز بصورت یخ و فریز شده برای مصارف مختلف استفاده و به مصرف میرسد. دنیای بدون آب شیرین را نمی‌توان تصور کرد چون در آن زمان حیات بشر به خطر می افتد .

آب یک حلال بسیار قوی و انواع زیادی از مواد شیمیایی بطور گسترده از آن استفاده می‌کنند، در فرآیندهای صنعتی ، آشپزی ، شستشو و مواردی از این قبیل از آب استفاده می‌شود . در ورزش و سایر سرگرمی های انسان مانند شنا ، قایقرانی و ماهیگیری نیز از آن استفاده های زیادی می‌شود .

آب همیشه در حال حرکت، است حتی زمانیکه در اقیانوسها وجود دارد ، در مقاله آب چیست و چگونه بدست می آید باید به این نکته اشاره کنیم که پس از بارش باران دوباره تبخیر شده و چرخه حیات شکل میگیرد. آب می‌تواند در جو زمین وجود داشته باشد،آب در چرخه ی حیات از مایع به جامد و بالعکس تبدیل می‌شود، لایه های زمین وظیفه فیلتر کردن آبها را دارند ، زمانیکه باران می بارد یا سیلاب جاری می‌شود، آب قبل از آنکه به لایه ها و سفره های زیرزمینی وارد شود باید شیرین شود و مقداری از ناخالصیهای آن گرفته شود، در این حالت بسترها و لایه های مختلف زمین هرکدام یک کار را انجام می‌دهند تا ما بتوانیم این نعمت خدادادی را از دل زمین بیرون کشیده و به مصرف برسانیم ..

همه چیز از اتم ساخته شده است. اتم کوچکترین ذره یک عنصر مانند اکسیژن یا هیدروژن است. اتم ها برای تشکیل مولکول ها به هم می‌پیوندند. یک مولکول آب دارای سه اتم است: دو اتم هیدروژن (H) و یک اتم اکسیژن (O). به همین دلیل است که آب گاهی اوقات به H2O گفته می‌شود. تنها یک قطره آب حاوی میلیاردها مولکول آب است.

آب خالص ، بی‌مزه ، بی‌بو و بی رنگ است. آب در سه حالت ممکن است رخ دهد: جامد (یخ) ، مایع یا گاز (بخار).

آب جامد – آبِ یخ زده است. وقتی آب منجمد می‌شود ، مولکول های آن از هم دورتر حرکت می‌کنند و یخ را کمتر از آب متراکم می‌کنند. این بدان معناست که یخ از حجمِ آب ، سبک تر خواهد بود و به همین ترتیب یخ در آب ، شناور می‌شود. آب در دمای 0 درجه سانتیگراد ، 32 درجه فارنهایت منجمد می‌شود.

آب مایع – مرطوب و مایع است. این شکلی از آب است که ما با آن بیشتر آشنا هستیم. ما از آبِ مایع به روش های مختلفی از جمله شستشو و آشامیدن استفاده می‌کنیم.

آب به عنوان بخار – بخار ، همیشه در هوای اطراف ما وجود دارد. شما نمی‌توانید آن را ببینید. هنگام جوشاندن آب ، آب از یک مایع به بخار آب تغییر میکند. با سرد شدن بعضی از بخارات آب ، ما آن را به عنوان ابر کوچکی بنام بخار می‌بینیم. این ابر بخار همانند ابرهایی است که در آسمان می‌بینیم. در سطح دریا ، بخار در 100 درجه سانتیگراد ، 212 درجه فارنهایت تشکیل می‌شود.

بخار آب قسمتهای کمی از گرد و غبارِ موجود در هوا را متصل میکند، در دماهای گرم ، باران ایجاد میکند و در دمای سرما ، یخ زده و برف یا تگرگ را تشکیل می‌دهد.

چرخه طبیعی آب چیست؟

چرخه آب یا هیدرولوژیک ، یک چرخه مداوم است که در آن آب تبخیر می‌شود ، به داخل هوا میرود و بخشی از ابر می‌شود ، با بارندگی به زمین می‌افتد و دوباره تبخیر می‌شود. این دوباره و دوباره در یک چرخه بی‌پایان تکرار می‌شود. بارها و بارها آب از جامد به مایع به یک گاز در حال تغییر و تغییر است.

بارش ، باعث ایجاد رواناب (آب رود) می‌شود که از سطح زمین عبور میکند و به پر شدن دریاچه ها و رودخانه ها کمک میکند. همچنین از طریق دهانه‌های موجود در خاک ، نفوذ کرده یا به سمت پایین حرکت میکند تا سفره های آب زیر زمین را دوباره پر کنند. در بعضی مناطق نسبت به سایر مناطق میزان بارش بیشتر است. این مناطق معمولاً نزدیک اقیانوسها یا سطوح بزرگ آب هستند که اجازه می‌دهند آب بیشتری تبخیر شود و ابرها را تشکیل دهند.

فرآیند تمیز کردن آب:

تصفیه آب فرآیند تمیز کردن آب است. عمل تصفیه ، باعث می‌شود آب برای نوشیدن افراد بی‌خطر باشد. از آنجاکه آب یک حلال خوب است ، انواع آلاینده های طبیعی را به خود جذب میکند. در طبیعت ، آب همیشه به اندازه کافی تمیز نیست که مردم بنوشند یا استفاده‌های گوناگون از آن کنند. هنگامیکه میکروسکوپ در دهه 1850 میلادی اختراع شد ، میکروب ها را توانستند برای اولین بار در آب ببینند.

در سال 1902 میلادی، بلژیک اولین کشوری بود که از کُلُر برای تمیز کردن یا تصفیه آب در یک منبع آب عمومی استفاده کرد. امروزه تقریباً در هر شهرِ دنیا، آب آشامیدنی تصفیه می‌شود. تصفیه ، شامل ضد عفونی کردن با کلر یا سایر مواد شیمیایی برای از بین بردن هرگونه میکروب موجود در آب است.

حقایق جالب در مورد آب، آیا می‌دانستید؟

  • بدون آب ، زمین مانند ماه به نظر میرسد.
  • همه موجودات زنده برای زندگی به آب احتیاج دارند. مردم می‌توانند چندین هفته بدون غذا زندگی کنند ، اما تنها می‌توانند چند روز بدون آب زندگی کنند و سپس می‌میرند. ما باید هر روز شش تا هشت لیوان آب بنوشیم!.
  • آب 83٪ از خون ما ، 70٪ از مغز ما و 90٪ از ریه های ما را تشکیل می‌دهد. به طور کلی بدن ما 70٪ آب دارد.
  • یک گوجه فرنگی حدود 95٪ آب دارد. یک سیب ، یک آناناس و یک ذرت هر کدام 80٪ آب دارند.

نکات مربوط به حفاظت از آب:

  1. شیرهای خانگی را برای نشت بررسی کنید. یک شیر آب که هر روز قطره قطره از آن آب میریزد میتواند 10 تا 25 گالن آب را هدر دهد. فقط فکر کنید، 15 قطره در دقیقه، تقریبا 3 گالن آب در روز هدر داده می‌شود، 65 گالن در هر ماه و 788 گالن در سال هدر میرود!
  2. زمان دوش گرفتن در حمام را کوتاه کنید، یک دوش گرفتن معمولی در 5 دقیقه 25 گالن آب مصرف میکند.
  3. برای خنک کردن آب ، از یک پارچ آب در یخچال استفاده کنید تا مجبور نباشید برای خنک کردن آب ، شیر آب را باز نگه دارید.
  4. به جای استفاده از آب ، از جارو برای تمیز کردن و نظافتکاری راهرو ، گاراژ یا پیاده رو خود استفاده کنید.
  5. برای شستن دوچرخه یا ماشین از یک سطل آب استفاده کنید و سپس به سرعت با شلنگ بشویید.
  6. برای جلوگیری از تبخیر آب ، چمن خود را عصر یا صبح زود با ماشین چمن زنی ، هرس کنید. مراقب باشید.
  7. فقط در صورت نیاز از آب استفاده کنید. شیر آب یا شیلنگ آب را بی‌جهت باز نگذارید. حتماً بعد از اتمام کار آن را بسته یا جریان آب را قطع کنید.

5 دیدگاه

  • ۱- مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از95% از آبی است که دربارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود آرزوی اینجانب از کودکی این بوده است تا جلو مقدار … متر مکعب آبی را که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه دربخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود را در محلی به نام تنگه بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را با احداث بندی (سدی) خاکی بگیرم اینجانب از اینکه مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود سهم خلیجی می شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند ناراضی هستم اینجانب حتی راضی نیستم تا سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود سهم خلیجی شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند اینجانب در نظر دارم با تغییر مسیر سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود را سهم دریاچه فصلی در شهر خنج ازشهرستان خنج استان فارس نمایم. بعد از آن روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را می توان به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    ۲- آرزوی اینجانب از تاریخ 1370/12/22 تا تاریخ 1376/07/30 که کارمند اداره آب و فاضلاب شهری بخش خنج شهرستان لارستان شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس بوده ام یا از تاریخ 1376/08/01 تا تاریخ 1388/12/12 که کارمند شرکت آب و فاضلاب شهری کلان شهر شیراز بوده ام یا از تاریخ 1388/12/13 تا هم اکنون که کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهر صدرا شرکت آب و قاضلاب شهری کلان شهر شیراز هستم یا درآینده که دوست دارم تا کارمند امور آب و فاضلاب شهرستان خنج شرکت آب و فاضلاب استان فارس باشم آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری برای شهرهای خنج و فیشور(شهرهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج) بوده است آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب روستایی برای روستاهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج بوده است چون با آب مناسبی که از تصفیه فاضلاب شهرها و روستاهای اطراف دریاچه فصلی کفه خنج به دست می آید می شود کمربند سبزی را به طول ۱۸ کیلومتر و عرض ۸ کیلومتری دراطراف مساحت ۱۳۰ کیلومتری اطراف دریاچه فصلی کفه خنج احداث کرد و شهر خنج را به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    امام علی (ع) می فرمایند : کسی که آب و خاک یعنی نیروی طبیعی دارد و نیروی انسانی خود را برای بهره برداری به کار نمی بندد و با فقر و گدایی می گذراند نفرین و لعنت بر او باد.

  • دستگاه های تصفیه آب مارک های مختلفشون چه فرقی دارند؟ مگه همه یک کارو انجام نمیدن؟

    • سلام . سیستم تمام دستگاه های تصفیه آب خانگی شبیه هم هستند و از یک پلتفورم پیروی میکنند اما اختلاف آنها بیشتر یه نوع قطعات و جنس بکاررفته در فیلترها و مواد اولیه آنها برمیگرده . در بعضی از دستگاه ها از مواد نامرغوب استفاده میکنن .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *