منشاء پیدایش آب ها

آب چیست

چرخه طبیعی آب


آب چگونه به وجود آمده است

بخار آب و منشاء پیدایش آبها به زبان ساده آب یک مولکول پایه است که از دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن تشکیل شده است. هنگامیکه این سه اتم به هم می‌پیوندند، یک پیوند قوی ایجاد می‌کنند که براحتی شکسته نمی‌شوند، قدرت این پیوند آنقدر زیاد است که مولکول آب را برای میلیونها و حتی میلیاردها سال بر روی کره زمین نگه داشته. آب برای حیات بسیار مهم است و ما به آب نیاز داریم تا بنوشیم، بشوییم، طبخ کنیم، گیاهان را آبیاری کنیم و بسیار چیزهای دیگر مانند استفاده در صنایع و تولید محصولات خوراکی یا بهداشتی. بدون آب گیاهان و بسیاری از جانوران خواهند مرد و با کمبود آن حیوانات تشنه می‌شوند و بقاء انسان بر روی کره خاکی به خطر می‌افتد.

آیا تا بحال به این اندیشه اید که چرا آب این همه مهم است؟ آیا میدانید چگونه تشکیل می‌شود و منشاء پیدایش آبها کجا است؟. بیایید نگاه دقیقتری به آب داشته باشیم. بدن ما از بسیاری استخوان تشکیل شده که این استخوان ها باهم اسکلت بدن ما را تشکیل می‌دهند. مانند بدن ما، آب از یک اسکلت ساخته شده که آن مولکول است و درواقع این مولکول همان استخوان ها یا اسکلت اصلی آب را تشکیل می‌دهند. آب در همه جا حتی در هوا است! هنگامیکه از یک استخر بیرون می‌روید آیا تا به حال تعجب کرده‌اید که آب بر روی بدن شما خشک می شود؟ آب بر روی بدن شما به یک گاز بنام بخار تبدیل می‌شود. بخار شدن آب از روی سطح بدن را فرایند بخار آب بدن می‌نامند و گرما باعث می‌شود تا آب سریعتر تبخیر شود.

آب چیست
چرخه طبیعی آب

تمام هوای موجود دارای بخار آب است، جنگل های گرمسیری و بیابان ها هر دو گرم هستند یکی از دیگری خشک تر، در منشاء پیدایش آبها فرایند تبخیر در جنگلهای بارانی بیشتر است یا در بیابان های خشک و گرم؟ جواب سوال ساده است، تبخیر در صحرا و بیابان سریعتر است!! زیرا در آنجا هوا بسیار گرم و خشک است، مولکول های آب سریعتر از یکدیگر جدا شده و به سرعت از مایع به گاز تبدیل می‌شوند.

 

 

برای بخار آب چه اتفاقی می افتد؟

بخار آب میتواند به مایع تبدیل شود اگر با محیط سرد برخورد کند، مانند زمانیکه شما بخار دهانتان را خارج می‌کنید تا آینه یا شیشه را تمیز کنید، آینه سرد باعث تبدیل بخار به قطره های آب می‌شود.

چرخه طبیعی آب چیست ؟

چرخه آب یا هیدرولوژیکی چرخه ای پیوسته است که آب تبخیر می‌شود و به داخل هوا رفته و بخشی از آن به ابر تبدیل می‌شود و به شکل باران به زمین می‌افتد، سپس دوباره تبخیر می‌شود. این دوباره و دوباره در یک چرخه بی پایان تکرار می‌شود، آب مجدد حرکت میکند و از جامد به مایع و به گاز تبدیل می‌شود که به این حرکت چرخه طبیعی آب گفته میگویند. بارش باران موجب روان آبها می‌شود که از سطح زمین عبور می‌کنند و به پر کردن دریاچه ها و دریاها و رودخانه ها کمک میکند. همچنین از طریق حفره‌های خاک به سمت پایین حرکت میکند تا آب های زیرزمینی را پر کند. بعضی از مناطق که به اقیانوس ها و یا آبهای بزرگ نزدیک اند میزان بارش بیشتری نسبت به سایر مناطق دارند.

تبدیل بخار آب به برف و یخ

مناطق دیگری که بارش باران کمتری دارند و نزدیک اقیانوسها و دریاها نیستند بعلت وجود ابرها و کوه ها، بخار آب به شکل انجماد در می‌آید و تشکیل برف و یخ در قله ها را می‌دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *