پسماند یا فاضلاب صنعتی

پسماند یا فاضلاب صنعتی

پسماند یا فاضلاب صنعتی


نقش کارخانجات در آلوده سازی آب

پسماند یا فاضلاب صنعتی بزرگترین مشکل زیست محیطی در قرن حاضر است ، نبودن سیستم مدیریت صحیح دفع فاضلاب صنعتی یک چالش بزرگ در برخی کشورهای پیشرفته و توسعه یافته است ، اما با این حال محققان سعی می‌کنند راهکارهای مفیدی برای مقابله با این حجم انبوه از پسماند یا فاضلاب صنعتی پیدا کنند که در ادامه این مقاله به آن بیشتر می‌پردازیم .

پسماند یا فاضلاب صنعتی

پسماند یا فاضلاب صنعتی
پسماند یا فاضلاب صنعتی

با پیشرفت تکنولوژی و احداث کارخانجات علاوه بر مصرف بیش از حد منابع آب که خطر بسیار بزرگی از لحاظ کمبود آن به چشم می خورد معظل بزرگتری بنام پسماند یا فاضلاب صنعتی وجود دارد که میتواند حیات کل جانداران روی زمین مخصوصا گیاهان و درختان و در کل محیط زیست را نابود کند. ورود زباله های صنعتی به داخل رودخانه ها باعث تلف شدن آبزیان، آلوده کردن آب و صرف هزینه های بسیار زیاد برای تصفیه مجدد آن دارد در حالیکه صنعت و تکنولوژی روز به روز در حال گسترش است و سیر صعودی طی میکند آینده بشر و سلامت ساکنین این کره خاکی در خطر جدی است .

فاضلاب صنعتی چیست ؟

ضایعات جامد و پسماند یا فاضلاب صنعتی به معنی زباله های جامد و مایع تولید شده توسط فرآورده های تولیدی یا صنعتی است که زباله های خطرناکی برای محیط زیست قلمداد می شوند . این زباله ها شامل ضایعات نیروگاه های تولید برق ، صنعت کود سازی و آفت کشها و حشره کش ها ، مواد شیمیایی کشاورزی ، پسماند زباله ها و ضایعات صنایع غذایی و لبنی ، صنایع آهن و فولاد و مس و آلومینیوم ، تولید پلاستیک و رزین ، صنایع کاغذ و خمیر کاغذ ، تولید لاستیک و تجهیزات حمل و نقل زمینی و دریایی ، و زباله های نفتی ، گازی و پتروشیمی می شوند .

طبق برآورد و آماری که از تاسیسات صنعتی ایالات متحده بعمل آمده هر سال حدودا 6/7 میلیارد تن زباله پسماند یا فاضلاب صنعتی تولید می شود این عدد در دهه 1980 بدست آمده و نشان دهنده ضایعات تولید شده از 17 گروه صنعتی مختلف است .

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *