تعریف سیستم اسمز معکوس

تعریف و عملکرد سیستم اسمز معکوس

تعریف و عملکرد سیستم اسمز معکوس


تعریف و عملکرد سیستم اسمز معکوس:

سیستم اسمز معکوس چیست و چگونه کار میکند ؟ ما قصد داریم تا بطور کامل درباره آن مقاله بنویسیم، اینکه اسمز معکوس چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟ هزینه‌های نگهداری آن چقدر است و به چه موادی نیاز داریم .

در این مقاله می‌خوانید :

  1. اسمز معکوس چیست ؟
  2. چرا هنوز استفاده از اسمز معکوس برای تصفیه آب یک گزینه ایده آل است؟
  3. اسمز معکوس چگونه کار میکند؟
  4. غشاء چیست و چگونه کار میکند؟
  5. آیا تمام سیستم های تصفیه آب آشامیدنی از روش اسمز معکوس پیروی می‌کنند؟
  6. هزینه نگهداری سیستم اسمز معکوس چقدر است؟

سیستم های اسمز معکوس چگونه کار می‌کنند و چه کاری انجام می دهند:

اگر به دنبال تصفیه آب برای آشامیدن در منزل یا محل کار خود هستید تصفیه اسمز معکوس (RO) یکی از محبوب ترین و بهترین روش های تصفیه آب در دسترس است.

حال شاید این پرسش در ذهنتان مطرح شود که اسمز معکوس چیست؟

درواقع یک نوع تصفیه آب به روش غشاء یا لایه بندی است که این لایه ها دارای حفره های بسیار کوچکی هستند که بصورت نامتقارن بر روی یکدیگر بدور یک لوله پلاستیکی پیچیده شده‌اند و آب با فشار خیلی بالا از لابه لای آنها رد می‌شود و عمل تصفیه را انجام می‌دهد. در این روش آبی که موفق به خروج از لایه های فیلتر می‌شود بعنوان آب تصفیه شده و تمیز و آبی که اجازه خروج پیدا نمی‌کند بعنوان آب پسآب یا دور ریز به خارج از آن هدایت شده و به مسیر فاضلاب روانه می‌گردد.

حفره های آن بسیار ریز و کوچک بوده بنحوی که اجازه عبور تقریبا 99% از آلودگیهای محلول را از خود نمی‌دهد این مواد آلوده محلول شامل انواع انگلها، قارچها، میکروبها و باکتریها و همچنین نیترات، آرسنیک، سرب و مواد سمی از این دست می‌باشد.

میلیون ها خانواده و شرکت ها در سراسر دنیا از اسمز معکوس (RO) استفاده می‌کنند، زیرا :

  • آب خوشمزه و گوارایی را تولید میکند.
  • بهداشتی و سالم است.
  • بصورت اتوماتیک بدون نیاز به کار اضافی کار میکند.
  • سیستم های RO قیمت مناسبی دارند.
تعریف و عملکرد سیستم اسمز معکوس
تعریف و عملکرد سیستم اسمز معکوس

در این قسمت سوالاتی مطرح شده و سعی کرده ایم به آنها پاسخ مناسبی دهیم، اگر چنانچه پاسخ سوال خود را نیافتید یا سوال دیگری داشتید لطفا از انتهای این صفحه توسط فرم ارسال نظرات و پیشنهادات ما را در جریان آن بگذارید.

چرا اسمز معکوس یک گزینه خوب برای تصفیه آب است؟

  1. فیلتر کردن آب با استفاده از اسمز معکوس یا RO باعث بهبود طعم، بو و ظاهر آب می‌شود و آلاینده های که موجب مسمومیت یا بیمار کردن انسان می شوند را از بین می‌برد.
  2. موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها شده و با سیستم RO دیگر نیاز به خرید بطریهای آب معدنی نیست، حجمی از فضای آشپزخانه یا محل شما اشغال نمی‌شود، هر روز نیاز به حمل کردن بسته های سنگین آبمعدنی نخواهید داشت و همچنین از آلودگی محیط زیست بخاطر انباشت بطریهای پلاستیکی تجدیدناپذیر جلوگیری می‌شود.
  3. سیستم اسمز معکوس یا RO قابل حمل و جابجایی آسان است
  4.  آلاینده‌های شیمیایی مانند نیتراتها، آفت کشها، سولفاتها، فلوراید، باکتریها، پسماند دارویی داخل آبها، آرسنیک و خیلی چیزهای دیگر را حذف میکند مانند کلر.
  5. اسمز معکوس بصورت صنعتی و خانگی در دسترس شما می‌باشد. در مورد اسمز معکوس صنعتی در قسمتهای دیگر بصورت کامل به آن پرداخته ایم که می‌توانید از قسمت مقالات، 2 مورد را مطالعه کنید، اول مقاله اسمز معکوس چیست و مقاله دوم در مورد دستگاه تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس .

فروشندگان دستگاه های تصفیه آب خانگی اسمز معکوس یا (RO) :

تعریف و عملکرد سیستم اسمز معکوس، این فیلترهای تصفیه خانگی می‌توانند براحتی و بدون دردسر در زیر سینک ظرفشویی آشپزخانه شما نصب شوند، در این سیستم ها یک عدد شیر جداگانه برای استفاده از آب آن نصب می‌شود. کیفیت آب این سیستم ها بسیار مطلوب و عالی است، همچنین میتواند آنرا به یخچال یا دستگاه یخ ساز وصل کنید. آب تولید شده در این دستگاههای تصفیه آب درون یک مخزن تحت فشار کوچک جمع می‌شود تا شما در زمانهای مناسب دسترسی کافی به آب تصفیه شده را داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روشهای دیگر تصفیه آب مانند فیلتراسیون به قسمت مقالات مراجعه یا بر روی لینک آن کلیک کنید. در سیستم تصفیه آب به روش فیلتراسیون نیازی به مخزن ذخیره آب نیست اما در سیستم اسمز معکوس وجود این مخزن ذخیره آب لازم و ضروری است.

به ادامه بحث در مورد سیستم RO می‌پردازیم :

استفاده از سیستم اسمز معکوس به شما امکان تصفیه و بهره‌برداری مجدد آب شامل دوش حمام، ظرفشویی ها، یا کانالهای آبی دیگر را می‌دهد. همچنین می‌توانید برای استفاده کل ساختمان مسکونی یا تجاری خود از آن استفاده و به سیستم اصلی لوله‌کشی متصل نمایید، برای این کار نیاز به دستگاه تصفیه آب یا سیستم اسمز معکوس بزرگتر خواهید داشت.

موارد استفاده از سیستم اسمز معکوس یا RO  :

  •  صنایع غذایی و آشامیدنی.
  • کشاورزی.
  • تغذیه بویلرها یا پکیج و سرد کننده‌های صنعتی.
  • پزشکی و بیمارستانی.
  • هتل ها.
  • کشتی ها و سکوهای نفتی.
  • صنایع نظامی.
  • صنعت برق و انرژی.

اسمز معکوس چگونه کار می کند ؟

اسمز معکوس چیست و چگونه کار میکند
اسمز معکوس چیست و چگونه کار میکند

فرآیند تصفیه آب سالم و مستقیم.

اسمز معکوس فرآیندی است که در آن مواد جامد غیر آلی ( مانند نمک ها ) درون آب را حذف میکند . این کار توسط یک غشاء نیمه تراوا یا لایه های نازک به هم پیچیده که در بالا به آن اشاره کردیم انجام می‌شود.

چه اتفاقی برای آلودگیهایی که از غشاء یا فیلتر عبور نمی‌کنند می‌افتد؟

هنگامیکه آب در معرض سیستم اسمز معکوس قرار میگیرد و اصطلاحا آنرا فیلتر میکند مواد اضافی از آن خارج و به سیستم دفع فاضلاب تخلیه می شوند. آب خارج شده از آن تمیز و خالص و بدون بوی بد است. این فرآیند فیلتر کردن آب میتواند دارای چندین مرحله باشد که معمولا از 1 الی 9 فیلتر را شامل می‌شوند که هر فیلتر برای یک منظور خاص استفاده می‌گردد.

ابداع استفاده گسترده از سیستم تصفیه آب اسمز معکوس توسط شرکت بازرگانی ایالات متحده در سال 1977 به تمام شهرداری ها ابلاغ و از آن استفاده و بهره‌برداری شد، پس از آن بود که اسمز معکوس بصورت فزاینده‌ای در دنیا معرفی و محبوب شد زیرا استفاده از آن آسان و مقرون باصرفه بود چنانچه هزینه تعمیر و نگهداری کمی داشت.

1 دیدگاه

  • از مقاله خوبتان تشکر میکنم. درکل تمام مقالات شما بسیار آموزنده هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *