در مورد فیلتر تصفیه آب بیشتر بدانید

فیلتر تصفیه آب

فیلتر تصفیه آب


فیلتر تصفیه آب چیست؟ با توجه به اهمیت نوشیدن آب سالم و عاری از مواد مضر نیاز به آب تمیز بیش از پیش احساس می‌شود. لذا در این مقاله سعی داریم تا به بررسی انواع فیلترهای تصفیه آب پرداخته، به نکات کلیدی برای خرید آنها و مزایا و معایب هر کدام اشاره کنیم.

ساختار و ترکیب بدن انسان به گونه ­ای است که آب سالم یکی از اساسی ­ترین نیازها می‌باشد. امروز با توجه به آلودگی آبهای شیرین که خود ناشی از دلایل مختلفی می‌باشد، متخصصین را بر آن داشته است تا دستگاهی بنام فیلتر تصفیه آب را ایجاد کنند تا آلودگی ها، مواد شیمیایی نامطلوب، آلاینده های بیولوژیکی، جامدات معلق، گازها و عناصر سنگین را از آب حذف نمایند.

مهمترین بخش این دستگاه، فیلتر تصفیه آب می‌باشد که در این دستگاه‌ها انواع مختلفی دارد که بنا بر نوع سیستم تصفیه ای، ممکن است تعدادی یا همهٔ آنها مورد استفاده قرار گیرند. قبل از پرداختن به نحوهٔ فیلتر شدن آب ، به بررسی نکاتی می‌پردازیم که باید هنگام تهیه و استفاده از  آن را مدنظر قرار داد.

گواهینامهٔ بنیاد ملی بهداشت (NSF) :

این گواهینامه تایید می کند که آزمایشات را به صورت موفقیت آمیز پشت سر گذاشته و با استانداردهای ایمنی بهداشتی که مدنظر این بنیاد است مطابقت دارد.

گواهینامه­ بنیاد ملی بهداشت (NSF):
گواهینامهٔ بنیاد ملی بهداشت (NSF):

گواهینامهٔ سازمان دارو و غذای آمریکا (FDA) :

این گواهی نامه نشان می دهد که آیا مجموعه دستگاه از نظر بهداشتی مورد تایید است یا خیر.

گواهینامه­ سازمان دارو و غذای آمریکا (FDA):
گواهینامهٔ سازمان دارو و غذای آمریکا (FDA):

گواهینامهٔ WQA :

این گواهینامه که توسط انجمن کیفیت آب صادر می شود، نشان می‌دهد که آیا آب خروجی از فیلتر آب مورد تایید این انجمن بوده یا خیر.

گواهینامه­ WQA
گواهینامهٔ WQA – water quality

گواهینامهٔ ROHS :

این گواهینامه نشان می‌دهد که مواد سازنده‌ی مجموعهٔ دستگاه از موادی مانند کادمیوم، جیوه، کرومیوم، BDE، PBB و سرب تشکیل نشده است. به این دلیل که در سال 2006 در اروپا این 6 ماده به عنوان مواد سمی و خطرناک هم برای سلامت انسان و هم محیط زیست شناخته شده ­اند.

گواهینامه­ ROHS
گواهینامهٔ ROHS

استاندارد CE :

این استاندارد نشان می دهد که موارد مهم ایمنی و مسائل زیست محیطی رعایت شده است .

استاندارد CE
استاندارد CE

آگاهی در مورد گارانتی و خدمات پس از فروش:

گارانتی و خدمات پس از فروش یکی از اصلی ترین نکات در این زمینه است که تعیین میکند در صورت خرابی فیلتر آب چه خدماتی ارائه خواهد شد ؟ آیا هزینه رفت و آمد تعویض آنها برعهده سرویسکار است و مسائلی از این قبیل .

تأمین قطعات:

با توجه به نیاز تعویض آنها در زمان تعیین شده برای هر کدام، آیا شرکت فروشنده یا تولید کننده می‌تواند این فیلترها را پشتیبانی کند؟ آیا نمایندگی‌های مربوطه در نزدیکی محل سکونت خریدار هستند؟

انتخاب فیلترهای مناسب:

یکی از موارد مهم در مورد فیلتر آب این است که قبل از خرید آنها نوع آلایندهٔ آب مصرفی خود را شناسایی کنید و با توجه به آن نوع مدل مناسب را انتخاب کنید. برای انجام این کار میتواند نمونه آبی را تهیه کرده و از آزمایشگاه ­های موجود بخواهید تا نوع آلاینده های موجود در آن را برای شما شناسایی کنند.

توجه به دمای آب ورودی:

باید به این نکته توجه نمود که گرمای آب ورودی به دستگاه بیش از 40 درجه‌ی سانتیگراد نباشد زیرا در این صورت به فیلتر آب آسیب جدی وارد کرده و باعث فرسودگی زودتر آنها می‌شود.

هوزینگ:

هوزینگ
هوزینگ فیلتر تصفیه آب

منظور از هوزینگ ، محل قرارگیری فیلتر می باشد که همانند جنس خود اهمیت بسیار زیادی دارد . مراحل فیلتراسیون آب بر حسب مورد، میتواند مراحل مختلفی داشته باشد که در زیر به توضیح این مراحل می پردازیم :

فیلتر PP :

این فیلتر آب از الیاف پلی‌پروپیلن ساخته شده است و در دو نوع 5 میکرونی (ذرات با اندازهٔ بزرگتر از 5 میکرون نمی‌توانند عبور کنند) و 1 میکرونی (ذرات با اندازهٔ بزرگتر از 1 میکرون نمی‌توانند عبور کنند) وجود دارد. نوع 5 میکرونی، اولین مرحله ای است که بسته می‌شود و توانایی حذف رسوبات درشت، زنگ لوله، گل و لای و شن و ماسه را دارد و از طرفی وظیفهٔ حفاظت از فیلتر چهارم را بر عهده دارد.

فیلتر شماره یک دستگاه تصفیه
فیلتر شماره یک دستگاه تصفیه

لازم به ذکر است که این فیلتر  آب از نوع کارتریج است و در محفظهٔ شیشه‌ای قرار می‌گیرد زیرا در مناطقی که گل و لای و مواد ذکر شده بیش از حد زیاد باشد زمان تعویض آن کمتر از 6 ماه خواهد شد که تنها راه تشخیص زمان مناسب جهت تعویض ، تغییر رنگ آن از سفید به زرد، نارنجی پر رنگ و در نهایت قهوه ­ای است. به همین دلیل حتما باید در محفظهٔ شیشه ای باشد. لازم به ذکر است که در برخی موارد بعد از 6 ماه نیز تغییر رنگ گفته شده مشاهده نمی‌شود، که این مورد به خاطر کلر بیش از اندازه موجود در آب است. اگر به موقع تعویض شود، از خرابی فیلترهای بعدی به خصوص چهارم جلوگیری خواهد کرد.

کربن پودری یا گرانول یا UDF :

دارای منافذ بسیار ریزی است که به نام های ذغالی و کربن فعال شده نیز می‌شناسند. این می‌تواند موادی مثل شوینده‌های اسید چرب، آفت‌کش ها، بو و طعم و رنگ نامطبوع، کلر را حذف و میزان کدورت آب را پایین بیاورد.

فیلتر کربن پودری یا گرانول یا UDF
فیلتر کربن پودری یا گرانول یا UDF

در مصارف صنعتی از ذغال سنگ و در مصارف خانگی از پوست نارگیل استفاده می‌شود. نحوه‌ی عملکرد این فیلتر آب بدین صورت است که با داشتن تخلخل و سطح داخلی بالا، سطح تماس را بالا برده و در نتیجه ظرفیت جذب را افزایش می‌دهد. موادی که وارد آن می‌شوند با ذرات ذغال یا پوست نارگیل فعال شده و در شبکه ساختاری آنها به دام می‌افتند. زمان تعویض در برخی موارد هر 3 یا 4 ماه و در برخی موارد هر 6 ماه می‌باشد که این زمان بستگی به حجم آلاینده ها دارد. لازم به ذکر است که از نوع کارتریج بوده و محفظهٔ خاص خود را دارد.

کربن تیکه ای یا کربن بلاک :

عملکردی مشابه فیلتر تصفیه آب دوم دارد و در واقع عملکرد آن را تکمیل می‌کند به صورتی که ذراتی که هنوز کاملا پاکسازی نشده‌اند و از این رو هنوز شفافیت، رنگ، بو و طعم به حالت عادی نرسیده ­اند را حذف کرده و از آسیب رساندن به فیلترهای بعدی جلوگیری به عمل می‌آورد. در بعضی سیستم‌ها به جای این از فیلتر PP با قطر 1 میکرون استفاده می‌کنند. زمان تعویض هر 6 ماه یکبار می‌باشد. همچنین اگر بیش از عمر مفید خود مورد استفاده قرار گیرد کربن آن آزاد و وارد آب می‌شود که بسیار خطرناک است.

ممبران :

فیلتر ممبران
فیلتر ممبران فیلتر تصفیه آب

از چندین سری غشای نیمه تراوا ساخته شده است که جنس آن تری استات سلولز بسیار نازک است.

شیوه فیلتراسیون آن بر پایه روش اسمز معکوس می‌باشد بدین صورت که آب تصفیه نشده از طریق پمپ با فشار زیاد وارد آن شده و آب تصفیه شده از سمت دیگر خارج می‌شود. می‌تواند تا 98 درصد مواد مضر و شیمیایی آب را حذف کند. زمان مناسب برای تعویض بسته به مقدار TDS ممکن است بین 18 تا 24 ماه باشد.

معمولا در مناطقی که  TDS آب خیلی بالا باشد جهت محافظت از نوع PP با قطر 1 میکرون قرار می‌دهند.

کربن اکتیو :

فیلتر کربن اکتیو
فیلتر کربن اکتیو یا پست کربن

به این نوع فیلتر آب پُست کربن نیز گفته می‌شود که دارای ذرات ریز کربن فعال می‌باشد و عملکرد آن برای حذف بو، طعم و مواد آلوده کننده ­ای است که در صورت باقی ماندن بیش از حد آب در مخزن به وجود می‌آید که این کار سبب شفاف شدن آب خروجی می‌شود. زمان مناسب جهت تعویض معمولا بین 18 تا 24 ماه است که خود این بازه زمانی بستگی به میزان آب مصرفی دارد.  فاقد کارتریج بوده و مستقیما نصب می‌شود.

مینرال یا مواد معدنی :

فیلتر مینرال یا مواد معدنی
فیلتر مینرال یا مواد معدنی

به شکل استوانه زرد رنگ است که مواد ریز معدنی را در خود دارد. به این دلیل که در مرحله چهارم هم مواد مضری مانند نیترات فیلتر می‌شوند و هم مواد مفیدی مانند کلسیم و منیزیم، لذا در این مرحله، فیلتر آب مینرال این مواد را به آب تصفیه شده برمی‌گرداند که به صورت کارتریج نبوده و مستقیما نصب می‌شود و همچنین زمان مناسب جهت تعویض آن بین 8 ماه تا یک سال است.

قلیایی :

فیلتر قلیایی
فیلتر قلیایی فیلتر تصفیه آب

به آن آب ORP نیز میگویند که به شکل استوانه است. دلیل وجود چنین فیلتری این است که در مرحله چهارم به علت حذف برخی املاح آب، pH آن پایین می‌آید لذا در این مرحله، با افزودن مقداری مواد معدنی و حل سازی آن در آب، pH مجددا بالا رفته و به حد نرمال می‌رسد. توصیه می‌شود که هر یک سال یکبار این فیلتر تعویض گردد.

UV :

فیلتر UV
فیلتر UV

جهت پاکسازی آب آشامیدنی استفاده می‌شود. این را در آخرین مرحله به عنوان آخرین فیلتر نصب کرده تا میکروارگانیسم­هایی که توانسته ­اند از سد کلر و ممبران عبور کنند، توسط لامپ UV از بین بروند. در داخل محفظه ­ای از جنس استیل قرار گرفته و هر زمان که لامپ آن بسوزد باید تعویض گردد.

همانطور که در این مطلب به آن اشاره شد فیلتر آب خانگی بسته به نوع سیستم دارای انواع مختلفی است که هر کدام دارای وظیفه مشخص و زمان تعویض مختص خود هستند.  طبق تحقیقات انجام شده بر اساس شدت  TDS ممکن است روشهای کلر زنی و غیره به طور کامل مؤثر واقع نشوند لذا استفاده از آنها بسیار ضروری است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *