دستگاه تصفیه بدون فیلتر

دستگاه تصفیه آب خانگی بدون فیلتر

دستگاه تصفیه آب خانگی بدون فیلتر


دستگاه تصفیه بدون فیلتر – فیلتر آب چیست ؟ به هر وسیله ای که بتواند کوچکترین تاثیری بر کاهش آلودگی های آب اعم از ذرات معلق و یا آلودگی های میکروبی و شیمیایی آب بگذارد و یا آنها را تحت تاثیر قرار دهد بعنوان نوعی از تصفیه کننده آب یا اصطلاحا “فیلتر” شناخته و تعریف می‌شود .

سوالی که خیلی ها از ما همه روزه می‌پرسند این است، آیا دستگاه تصفیه آب بدون فیلتر وجود دارد یا خیر؟ ما بر آن شدیم تا بصورت روان و ساده برای خوانندگان محترم، این مورد را بررسی و تحقیق کنیم. لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

دستگاه تصفیه آب خانگی بدون فیلتر
دستگاه تصفیه آب خانگی بدون فیلتر

ابتدا باید تعریف دقیقتری از فیلتر آب داشته باشیم. برای این منظور یک مثال ساده می زنیم: همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم هر وسیله ای که بین جریان آب قرار بگیرید و آب از آن مانع عبور کند (به شرطی که آن مانع بتواند از 1درصد الی 100 درصد بر خواص شیمیایی یا عالی آب تاثیرگذار باشد) به آن فیلتر آب اطلاق می‌گردد.

مثال ساده در مورد فیلتر کردن آب :

اگر شما یک توری نازک را بر سر راه آب بگذارید و آب مجبور باشد از آن توری نازک عبور کند، به آن توری نازک فیلتر آب گفته می‌شود. بیایید رودخانه را در نظر بگیریم، آب هنگامیکه در مسیر رودخانه جریان دارد به توده های سنگی برخورد میکند، علاوه بر آن، آب با بستر یا کف رودخانه و حتی دیواره های رودخانه در تماس است، در این حالت به سنگ های کف رودخانه که آب از لابه لای آنها عبور میکند فیلتر آب گفته می‌شود.

ساخت تصفیه آب ساده در منزل
ساخت تصفیه آب ساده در منزل

آب علاوه بر آنکه توسط این سنگ ها فیلتر می‌شود، میتواند مواد معدنی آنها را با خود حمل کند یا اصطلاحا (آب توسط سنگ های رودخانه از لحاظ معدنی باردار می شود). آب توسط خاک هایی که در جریان مسیرش وجود دارند میتواند مواد مغذی معدنی شامل کلسیم، پتاسیم، آهن، مس، فسفر و … را جذب کند.

حال بیایید به سوال قبلی بازگردیم، آیا دستگاه تصفیه آب خانگی بدون فیلتر وجود دارد؟ قطعا جواب خیر است. وقتی صحبت از عبارت “تصفیه” به میان می‌آید ذهن ما ناخودآگاه به وسیله یا قطعه ای که آب از آن عبور میکند تا ذرات یا آلودگی های آنرا جداسازی کند میرود، پس با استناد به این تعریف و توضیحات بالا، دستگاه تصفیه آب بدون فیلتر وجود ندارد یا اینکه می‌توانیم بگوییم تا زمان نگارش این مقاله که در 20/اردیبهشت/1398 تهیه شده هنوز این تکنولوژی به بازار صنعت آب نیامده است.

حتی اگر در 100 سال آینده دانشمندان به این اختراع دست پیدا کنند، بازهم برای فیلتر کردن آب نیاز به قطعه یا وسیله ای است تا آب را تصفیه کند. پس با این تعبیر فلسفی از آن، حتی در آینده هم نمی‌توان امید به اختراع این وسیله (دستگاه تصفیه آب خانگی بدون فیلتر) داشت.

بیایید قضیه فیلتر آب را از دید دیگری بنگریم:

اگر بخواهیم سوال فوق را بهتر پاسخ دهیم، این نکته توجه ما را جلب میکند که شاید منظور از دستگاه تصفیه آب بدون فیلتر، فیلترهای متعارف و مشخصی باشند که امروزه در انواع روشهای تصفیه آب وجود دارند. این فیلترها شامل فیلترهای پلی‌پروپیلن، کربن اکتیو می‌باشند. استوانه‌هایی که بلندی آنها تقریبا 25 سانت و قطر آنها چیزی حدود 5 سانتیمتر است. فیلترهای دیگری نیز وجود دارند، مانند فیلتر ممبران یا مینرال یا فیلتر پست کربن. به هرکدام از اینها فیلتر گفته می‌شود.

دستگاه تصفیه آب خانگی بدون فیلتر
دستگاه تصفیه آب خانگی ساده

بهترین فیلتر کننده‌های آب کدام هستند؟

ابتدا کمی در مورد فیلتر کردن آب توضیح می‌دهیم و سپس موضوع مقاله را ادامه خواهیم داد. در صورت داشتن هرگونه سوال یا نظر در این خصوص لطفا از فرم پایین همین صفحه، آنرا برای ما ارسال کنید. اگر می‌خواهید در این مقاله نقش داشته باشید، تجربیات خود را برای ما ارسال کنید تا به مقاله اضافه کنیم.

اصولا در دنیا و یا بهتر بگوییم در صنعت آب ، دو نوع متفاوت فیلتر کردن آب وجود دارد که در ادامه هرکدام را برای شما شرح می‌دهیم. روش اول به آن فیلتراسیون گفته می‌شود، فیلتراسیون به مجموعه ای از فیلترهای فیزیکی (در بالا اشاره کردیم، فیلترهای پلی‌پروپیلن و کربنی) گفته می‌شود که بتوانند آب را از لحاظ فیزیکی تمیز کنند (اصطلاحی که امروز خیلی رواج پیدا کرده، عبارت تصفیه است). به مجموعه دو فیلتر فوق باهم، فیلتراسیون میگویند.

  • اولین مرحله از تمیز کردن یا تصفیه کردن ابتدایی آب، جدا کردن ذرات درشت از یک تا پنج میکرون است. این ذرات به ” معلق ها ” تعبیر می‌شود. ذرات معلق آب ذراتی هستند که یا با چشم باز دیده می‌شوند و یا اینکه برای روئیت آنها نیاز به وسایل آزمایشگاهی دقیق مانند میکروسکوپ نیست، مانند سنگ ریزه، شن، ماسه، گل و مواردی از این دست که توسط فیلتر “پلی‌پروپیلن” که نوعی از الیاف طبیعی مانند پنبه است انجام می‌شود .
  • دومین مرحله از تمیز کردن یا تصفیه کردن ابتدای آب، حذف کلر از آب است. از فیلترهای کربن فعال برای گرفتن ماده کلر استفاده می کنند. کلر چون ماده ای شیمیایی است جزء دسته ی مواد محلول در آب قرار میگیرد، کلر را برای ضدعفونی به آب تزریق می‌کنند. کلر ماده ایست بسیار سمی که اگر انسان در مجاورت گاز یا بخار آن قرار بگیرد منجر به تنگی نفس، انسداد عروق قلبی و مغزی و نهایتا مرگ می‌شود.

تا به اینجای کار، آب تمیز و یا اصطلاحا ” تصفیه مقدماتی ” شده است. آب اگر حاوی آلاینده های شیمیایی خطرناکتر از کلر مانند نیترات، نیتریت، انگل، باکتری، قارچ، سرب، جیوه و … باشد می‌بایست برای حذف آنها از فیلتر دیگری که به آن ” فیلتر ممبران ” می گویند استفاده کرد. اما لازمه ی استفاده از فیلتر ممبران، بهره بردن از دو نوع پیش تصفیه که در بالا به آنها اشاره کردیم (یعنی فیلتر پلی‌پروپیلن و فیلتر کربن) است.

با توجه به توضیحات و تعاریف فوق، در می‌یابیم که دستگاه تصفیه آب بدون فیلتر نمی‌توانند وجود خارجی داشته باشد. چون اصطلاح تصفیه، به مجموعه ی چندتایی یا تکی از قطعاتی یا لوازمی گفته میشود که بتوانند تاثیر حداقلی یا حداکثری بر خواص فیزیکی یا شیمیایی آب بگذارند. با توجه به مستندات زیادی که در این حوزه وجود دارد ما فکر می‌کنیم این تعبیر درست باشد زیرا تجربه اینطور نشان داده است.

چگونه در منزل یک فیلتر آب بسازید؟

در منزل می‌توانید براحتی یک فیلتر آب ساده را طراحی کنید. برای ساخت فیلتر آب ساده درون منزل به لوازم زیر نیاز دارید:

  1. چهار عدد بطری آب پلاستیکی (کوچک یا بزرگ).

    ساخت تصفیه آب در منزل
    ساخت تصفیه آب در منزل
  2. مقداری شن ساحلی ریز و درشت با اندازه‌های مختلف.
  3. چند تکه سنگ که می‌توانید از اطراف ساحل تهیه کنید.
  4. مقداری پنبه.
  5. مقداری ذغال ( یا پودر ذغال ).

ابتدا قسمت انتهایی بطریهای آب را جدا کنید. به ترتیب، در بطری اول شن های ساحلی را قرار دهید، در بطری دوم چند تکه سنگ کوچک که قبلا آنها را خوب شسته اید، در بطری سوم ذغال و بطری چهارم پنبه را بریزید. وقتی‌که مراحل بالا را به ترتیب انجام دادید حال نوبت به ماده اصلی که آب است میرسد. آب را از اولین بطری که درون آن پنبه ها را قرار داده‌اید بریزید و کار تمام است. شما یک تصفیه کننده آب درست کرده‌اید.

مراحل دستگاه تصفیه کننده آبی که شما ساخته اید به قرار زیر است:

  • بطری اول که حاوی چند تکه سنگ است بعنوان مکمل بطری اول بوده و اگر گل و لای یا جرم آب از بطری اول خارج شده باشد در این مرحله کاملا گرفته و حذف می‌شود
  • بطری دوم که حاوی شن ساحلی است: باعث جداسازی ذرات معلق مانند گل و لای و جرم آب می‌شود
  • بطری سوم که حاوی ذغال یا پودر ذغال است باعث بهتر شدن طعم، مزه، رنگ و بوی آب شده و همچنین اگر آب دارای کلر است آنرا کاملا حذف میکند
  • بطری چهارم را که درون آن پنبه گذاشته‌اید باعث می‌شود تا موارد خارج شده از بطریهای قبلی کاملا حذف شوند

توضیح :

سوالی که بسیار از ما پرسیده میشود ترتیب قرار گرفتن فیلترها در بطری ها است. بهترین کار الهام گرفتن از طبیعت است و زمانیکه باران یا برف می‌بارد ابتدا از لایه های درشت مانند سنگ ها عبور میکند و بصورت لایه لایه درون زمین فرو میرود. این بهترین روش برای آموزش این نکته است.

بجای استفاده از 4 عدد بطری پلاستیکی می‌توانید تنها با یک عدد بطری آزمایش فوق را انجام دهید. فقط کافی است مواد فوق را بصورت لایه لایه درون بطری بریزید تا بتوانید یک دستگاه ساده تصفیه آب به روش فیلتراسیون بسازید. بحث اصلی ما در این مقاله دستگاه تصفیه آب خانگی بدون فیلتر بود و حال با خواندن این متن شاید متوجه شوید که برای هرگونه فیلتر کردن آب نیاز به لوازم مختلفی است .

به این صورت که در عکس زیر مشاهده می‌فرمایید:

ساخت دستگاه تصفیه آب در منزل
ساخت دستگاه تصفیه آب در منزل

با تشکر فراوان از شما که تا اینجا با ما همراه بودید.

1 دیدگاه

  • بسیار عالی بود اما فکر نکنم خانمهای ایرانی در منزل اجازه این اختراعات به آقایون بدن، تولید کننده داخلی میتونستن نسخه ارزونتر تو این گرونی عرضه کنن خوب بود. سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *