بیماری های ناشی از آب آلوده | مراقبت و سلامتی

بیماری های ناشی از آب آلوده

بیماری های ناشی از آب آلوده


بیماری هایی که از طریق آب های آلوده منتقل می شوند:

بیماری های ناشی از آب آلوده یا بیماری هایی که از طریق آبهای آلوده منتقل می‌شوند به وسیله میکروارگانیسم های مختلف، سموم و آلاینده‌های سمی ایجاد می‌شوند که به بیماریهای کشنده و خطرناکی همچون وبا، تب حلزون و دیگر مشکلات روده ای – گوارشی منجر می‌گردند. شیوع بیماری های ناشی از آب آلوده اغلب پس از ریزش باران های شدید یا کولاک های برف رخ می‌دهند.

بدین علت که تغییرات آب و هوا شدت و مقدار برخی رویدادهای جوی را افزایش می‌دهد، بنابراین در برخی مناطق، خصوصا کشورهای در حال توسعه با مشکلات ناشی از آب آلوده مواجه می‌گردند که در این جوامع نشانه های بیماری های ناشی از آب آلوده را جدی نگرفته و باعث بالا رفتن هزینه‌های درمان کشورها می‌شود. علاوه بر این، بیماری های ایجاد شده توسط باکتری vibrio ( ویبریو ) همانند وبا و دیگر بیماری های روده ای یا سندرم روده تحرک پذیر ممکن است به خاطر تاثیری که افزایش درجه حرارت دریاها بر رشد و شیوع باکتری دارند باعث ایجاد خطرات بالقوه‌ای گردند.

بیماری ناشی از آب آلوده
بیماری های ناشی از آب آلوده

بیماری آب آلوده:

تغییرات آب و هوا باعث افزایش شیوع بیماری وبا در سراسر جهان شده است. شناختن تاثیر تغییرات آب و هوا بر روی این بیماری ها هنوز به درستی مشخص نشده است .

تغییرات دمای اقیانوس ها و اکوسیستم های دریایی – ساحلی و همچنین تغییرات مقدار PH آب دریاها، توانسته است باعث آلودگی های آب های روسطحی و زیرزمینی شود که این خود یکی از عوامل به وجود آورنده بیماری های ناشی از آب های آلوده به حساب می آید . کمبود آب باعث ایجاد فشار و تنش بر بخش محصولات کشاورزی خواهد شد و این یکی از دلایل به وجود آمدن بیماری های ناشی از آب آلوده بشمار میرود.

بیماری های ناشی از آب آلوده:

بلایای طبیعی همچون زلزله، اغلب باعث به وجود آمدن تغییرات بنیادی در اکوسیستم های مرتبط با آب می‌شوند. گاهی اوقات، محیطهای تازه به وجود آمده و عوامل همراه آنها مانند مقدار PH و درجه حرارت باعث رشد نوع خاصی از ویروس ها و باکتری های بیماری زا می‌شوند. بعلت وجود بیش از حد میکروب ها در آبهای سطحی، بیماری های مرتبط با آب های آلوده سریعتر نشر و گسترش می‌یابند .

بیماری های تغییرات آب و هوایی:

تغییرات آب و هوا همیشه نقش مهمی را در شیوع بیماری های ناشی از آب های آلوده ایفا می‌کنند. بارش های سنگین برف و باران، ریسک ابتلا به این نوع بیماری ها را افزایش می‌دهند. موارد بسیاری در تاریخ ثبت شده است که پس از وقوع بارش های سنگین برف و باران حتی وقوع سیل، درصد مبتلایان به بیماری های ناشی آز آب های آلوده افزایش پیدا کرده است. جاری شدن و طغیان آب پس از سیل یا سونامی، تصفیه خانه های فاضلاب های شهری را تبدیل به خطرناکترین محیط آلوده ی بیماری ها میکند که می‌بایست بلادرنگ مورد رسیدگی قرار گیرد. از سوی دیگر مناطق تحت خشکسالی بعلت جمع شدن بیش از حد ارگانیسم های بیماری‌زا تبدیل به منبع انتشار بیماری های ناشی از آب های آلوده می‌شوند.

بیماری های ناشی از آب آلوده و شناخت آنها:

مصرف آب آلوده
مصرف آب آلوده

این بیماری ها اغلب توسط میکروب های بیماری زا ایجاد می‌گردند که خود این میکروب های بیماری زا از طریق آب های آلوده گسترش می‌یابند. انتقال این بیماری ها، هنگام استفاده از آب های آلوده به جای آب آشامیدنی، تهیه غذا و شستن لباس ها صورت میگیرد. بسیار از کشورهای درحال توسعه فاقد تصفیه خانه آب هستند. در برخی مناطق محروم جهان، وجود آب های شیرین آنقدر کمیاب است که مردم آن مناطق نه وقت و نه پول کافی در اختیار دارند تا بتوانند هزینه های تهیه آب آشامیدنی سالم را تامین نمایند. بیشتر بیماری های ناشی از آب های آلوده، کودکان را مبتلا می‌سازد. (به علت حفظ بهداشت ضعیف فردی و سیستم ایمنی ضعیف کودکان )، اغلب این بیماری ها منجر به مرگ کودکان می‌شوند. دانستن انواع مختلف بیماری های ناشی از آب های آلوده در این چند دهه اخیر بسیار مورد توجه کارشناسان و دانشمندان قرار گرفته است. برخی میکروارگانیسم های بیماری زا که قبلا ناشناخته بودند، به مرکز تحقیقات اصلی در این حیطه تبدیل گشته‌اند.

در حدود 844 میلیون نفر در سراسر جهان امکان دسترسی به آب آشامیدنی را ندارند، درواقع، در حدود تقریبا 159 میلیون نفر در سراسر جهان از آب های سطحی به جای آب شرب استفاده می‌کنند. همچنین، حداقل 2 میلیون نفر در سراسر دنیا از منابع آب آشامیدنی استفاده می‌کنند که به فضولات حیوانی و انسانی آلوده شده‌اند. این منابع آبی، باعث انتقال بیماری های ناشی از آب های های آلوده می‌شوند که سالیانه باعث مرگ و میر حدودا 502,000 نفر در سراسر دنیا می‌شوند.

معرفی بیماری های ناشی از آب آلوده:

میکروارگانسیم های بیماری زا، نشت و شیوع باکتری ها و دیگر آلاینده ها، همگی باهم باعث به وجود آمدن بیماری های بسیار خطرناکی همچون وبا، اسهال، تیفوئید، تب حلزون، هپاتیت و کرمهای روده ای می‌شوند.

1: بیماری اسهال :

معمولترین و شناخته شده ترین بیماری های ناشی از آب آلوده اسهال بوده که بیشتر کودکان زیر 5 سال را مبتلا می سازد. علائم بیماری اسهال شامل این موارد است :

  • سرگیجه
  • رنگ پریدگی پوست
  • از دست دادن هوشیاری

بیماری اسهال معمولا چندین هفته فرد را مبتلا ساخته و اگر مورد رسیدگی و درمان قرار نگیرد باعث مرگ می‌شود.

 2: بیماری وبا :

بیماری وبا بوسیله باکتری به نام ” ویبریو کلرا ” یا ( Vibrio Cholera ) و در اثر استفاده از آب یا غذای آلوده ایجاد می شود. علائم و نشانه های بیماری وبا عبارتند از :

  • حالت تهوع
  • تب و دل درد

بیماری وبا بیشتر از همه، در کودکان شیوع می یابد اما گاهی اوقات بزرگترها را نیز مبتلا می سازد . مرگ و میر ناشی از بیماری وبا در میان تمامی بیماری های ناشی از آب های آلوده، در رده نخست جای دارد. افرادی که سیستم دفاعی بدنشان ضعیف بوده و یا به بیماری ایدز مبتلا هستند بسیار در معرض ناشی از ابتلا به بیماری وبا قرار دارند .

3: بیماری تیفوئید یا تب حصبه :

تب حصبه (تیفوئید) به وسیله باکتری بنام Salmonela ” سالمونلا ” ایجاد می شود که توسط آب های آلوده به انسان انتقال می یابد. از علائم افراد مبتلا به حصبه ( تیفوئید) میتوان موارد زیر را نام برد :

  • تب های طولانی مدت
  • فقدان اشتها
  • سرگیجه
  • سردرد
  • یبوست
  • از دست دادن وزن

افراد مبتلا به تبت حصبه یا ” تیفوئید ” می بایست هرچه سریعتر تحت مداوای پزشکی قرار گیرند تا بدینوسیله بتوان از شیوع و انتشار هرچه بیشتر بیماری جلوگیری نمود .

4 – هپاتیت A  :

بیماری هپاتیت A ،کبد را مبتلا ساخته و توسط ویروس ” هپاتیت A” ایجاد می‌شود. هپاتیت A بیشتر از طریق دهان منتقل می شود، اگرچه تماس فیزیکی با فرد مبتلا به بیماری هپاتیت A در برخی موارد نیز مشاهده شده است.

علائم و نشانه های بیماری های هپاتیت آ:

  • تب
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
بیماری ایدز HIV
بیماری ایدز HIV

در این حالت فرد بیمار باید سریعا تحت درمان پزشکی قرار گیرد تا بوسیله آزمایشات متعدد مخصوصا آزمایش خون نسبت به روند بیماری وی اطلاعات کافی بدست آید .

دوری از وسایل و تجهیزات تصفیه کننده آب و استفاده نکردن از تصفیه خانه در شهرهای کوچک که مردم فاقد دستگاه های تصفیه آب خانگی در منازلشان هستند خطر ابتلا به این نوع بیماری ها را به شدت افزایش می دهد .

همچنین استفاده دایمی از آب های آلوده در مصارف کشاورزی ( بعلت فقدان آب پاکیزه در آن مناطق ) منجر به رشد پاتوژن ها (عوامل بیماری زا) در خاک می شود .

استفاده از محصولات کشاورزی در آن مناطق منجر به این خواهد شد که ساکنین آنجا درمعرض خطر ابتلا به بیمار های مربوط به آب های آلوده قرار گیرند .

معرفی راهکار برای درمان و کنترل بیماری های ناشی از آب آلوده:

بر اساس ماهیت بیماری، در اشخاص مبتلا به بیماری های مرتبط با آب های آلوده، از روش های آنتی باکتریایی و ضد انگل و داروهای مرتبط استفاده می‌کنند که این بهترین راهکار برای درمان و کنترل بیماری های ناشی از آب های آلوده بیشمار می رود . به هر روی، با حفظ بهداشت فردی تا حدودی میتوان از ابتلا به این نوع بیماری ها دوری جست . فرد بیماری یا آلوده می بایست مطمئن شود که آب آشامیدنی مورد استفاده وی فیلتر شده و پاکیزه است . همچنین آب مصرفی فرد بیمار در امور آشپزی نیز می بایست کاملا تمیز و سالم و تصفیه شده باشد. جدا از رعایت موارد احتیاطی در سطوح فردی، از چندین روش دیگر برای کنترل بیماری های مرتبط با آب های آلوده استفاده می شود ، از آن جمله:

  1. بازیافت آب های سطحی و جدا سازی کربن
  2. حفاظت از منابع آب های طبیعی

روش هایی که در بالا به آن اشاره کردیم از مهمترین راهکارهای مناسب در جهت مبارزه با بیماری های آب محسوب می شوند .

بیماری های نوزادان
بیماری های نوزادان ناشی از آب آلوده

15 مورد از بیماری های ناشی از آب آلوده که نوزادان را تهدید می کنند:

نوزادان پس از گذراندن مرحله زایمان، بسیار آسیب پذیر هستند و براحتی به بیماری های عفونتی مبتلا شده و یا ممکن است گاهی با بیماری های مادرزادی متولد شوند . در ادامه، فهرستی از رایجترین بیماری های نوزادان که پس از زایمان ممکن است به آنها مبتلا شوند، ارائه می گردد. این فهرست، کامل و همه جانبه نبوده و فقط به مسائل و مشکلاتی می پردازد که در کودکان مشاهده شده اند. در خصوص کودکان و نوزادان، بهترین و عقلانی ترین راه، مراجعه به پزشک متخصص است .

1 – زخم ها و صدمات ناشی از حین تولد

زخم ناشی از تولد نوزاد
زخم ناشی از تولد نوزاد

زخم ها و صدمات ناشی از حین زایمان می توانند به علت استفاده از انبرها و گیره های مخصوص بیرون آوردن نوزاد از شکم مادر ایجاد شوند . بسیاری از نوزادان به سرعت از شوک پس از تولد بهبودی می یابند . زایمان سخت و نوزادانی که از ناحیه پا متولد می شوند ممکن است با شکستن و پاره شدن تاندون استخوان ها بدلیل ایجاد فشار بیش از حد بوسیله انبرهای مخصوص مواجه شوند . در صورت بروز چنین اتفاقی ، پزشکان بلافاصله نوزاد را از شکم مادر خارج کرده و به درمان نوزاد می پردازند .

2 – یرقان ، بیماری بیلی روبین Bilirubin

بیماری یرقان
بیماری یرقان

یرقان به علت وجود بیش از حد ” بیلی روبین ” به انگلیسی ” Bilirubin ” که باعث به وجود آمدن رنگ زرد بر روی پوست می شود ایجاد می‌گردد. یرقان معمولا با گذشت زمان بهبود می‌یابد. در نوزادان، کبد هنوز به قدر کافی رشد نکرده است و قادر نیست تا بتواند Bilirubin را از کیسه صفرا خارج سازد .

بیلی روبین چیست ؟ بیلی روبین ماده ای است که از تجزیه رنگ موجود در ” هموگلوبین ” های قرمز پوست و عضلات تشکیل می شود .

3 – قولنج( دل درد ) :

قولنج نوزاد
قولنج نوزاد

قولنج زمانی روی می دهد که نوزاد بی‌وقفه و بدون هیچ علت آشکاری گریه میکند. عموما ، نوزاد احساس عدم آرامش کرده و نمی تواند آن را نشان دهد . وقتی نوزاد به 3 ماهگی می رسد این بیماری نیز باید برطرف شده باشد، چنانچه پس از 3 ماهگی همچنان نوزاد با قولنج ( دل درد ) مواجه شد، از دادن شیر خشک و شیر مادر به نوزاد می بایست جلوگیری نموده و با پزشک مشورت کنید .

4 – تورم شکم نوزاد :

ورم شکم نوزادان
ورم شکم نوزادان

نوزادان بطور طبیعی دارای شکم برآمده و نرم هستند ، مادران می‌بایست بطور مرتب و روزانه شکم نوزاد خود را مشاهده نمایند، وقتی شکم نوزاد سفت شده باشد و اگر حین دست زدن قرمز شود، نشان دهنده وجود گاز درون شکم نوزاد است. همینکه بدن نوزاد شروع به رشد میکند این مشکل نیز برطرف خواهد شد، چنانچه در حین رشد ، شکم نوزاد همچنان سفت است می‌بایست به پزشک مراجعه کرد .

5 – پوست آبی رنگ و آپنه ( توقف تنفس در خواب ):

پوست آبی نوزادان
پوست آبی نوزادان

عموما، نوزادان دارای دست و پاهای آبی رنگ هستند، بمحض اینکه سرعت گردش خون در نوزادان افزایش پیدا میکند این مشکل نیز برطرف خواهد شد. اما کبودی در اطراف دهان بدین معناست که می بایست به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمود .

6 – استفراغ نوزاد :

استفراغ نوزادان
استفراغ نوزادان

استفراغ یکی از معمولی ترین مشکلات مربوط به نوزادان است . مادران سعی دارند جهت جلوگیری از استفراغ ، نوزادان را به آروغ زدن وا دارند. چنانچه رنگ غذای استفراغ شده سبز باشد و حالت تهوع نوزاد کماکان ادامه داشته باشد می بایست به پزشک مراجعه نمود ، عدم تحمل لاکتوز و شیر مادر مشکل عادی محسوب می گردد که نیازمند معاینه توسط پزشک است . تهوع گهگاه و بالا آوردن شیر میتواند به علت عفونت یا بیماری های گوارشی نوزاد باشد .

7 – سرفه نوزادان ( بیماری سیاه سرفه )

سرفه نوزادان
سرفه نوزادان

نوزاد همیشه حین شیر خوردن سرفه میکند ( بدلیل سرعت زیاد جریان شیر به درون دهان نوزاد ) ، سرفه های همیشگی نوزاد ممکن است نشان دهنده وجود مشکل در ریه ها و یا سیستم گوارشی نوزاد باشد . بطور مداوم سرفه کردن نوزاد در شب نشان دهنده ی مشکلات تنفسی و یا بیماری سیاه سرفه است .

8 – ناراحتی تنفسی :

ناراحتی تنفسی نوزاد
ناراحتی تنفسی نوزاد

ناراحتی تنفسی در نوزادان زمانی روی می دهد که بعلت مسدود شدن راه تنفسی ، اکسیژن کافی به نوزاد نمی رسد . چندین ساعت طول می کشد تا نوزاد تازه متولد شده چگونگی نفس کشیدن را بیاموزد .وقتی نوزاد به شکل طبیعی تنفس کرد، دیگر چهره نوزاد را به رنگ کبود مشاهده نخواهید کرد .

9 – کم خونی :

بیماری کم خونی نوزاد
بیماری کم خونی نوزاد

کم خونی بعلت کمبود هموگلوبین روی می دهد و نشان دهنده پایین بودن سطح اکسیژن خون می باشد. کودکانی که از مادران مبتلا به بیماری کم خونی متولد می شوند نیز به کم خونی دچار می گردند . چنانچه بیماری کم خونی تحت نظر پزشک قرار نگیرد منجر به مرگ خواهد شد .

10 – تب

تب نوزاد
تب نوزاد

تب نشان دهنده ی این است که بدن در حال مبارزه با نوعی عفونت است . به هر روی ، تب بالای 37 درجه سانتیگراد در نوزادان می تواند به سرگیجه های کشنده و صدمات مغزی منجر شود ، در این حالت بلافاصله می بایست علت پیدایش عفونت در بدن نوزاد مشخص گردد تا برای پایین آوردن تب نوزاد اقدامات لازم انجام شود .

11 – بیماری های پوستی نوزاد

بیماری پوستی نوزاد
بیماری پوستی نوزاد

مشکلات پوستی همچون حساسیت ناشی از پوشک، جزء متداولترین ناراحتی ها و بیماری های پوستی نوزاد هست که میتواند به آن واکنش نشان دهد . تعویض مداوم پوشک و نیز استفاده از یک کرم مناسب جهت برطرف کردن این نوع حساسیت به مادران پیشنهاد می گردد . موی نوزاد را می بایست با شامپویی ملایم شستشو داد .

12 – عفونت گوش

عفونت گوش نوزاد
عفونت گوش نوزاد

یکی دیگر از بیماری های ناشی از آب آلوده عفونت گوش نوزادان است که میتواند یکی دیگر از رایجترین بیماری های نوزادان محسوب می شود . نوزادان گوش های خود را به زور می کنند و هنگامی که به عفونت گوش مبتلا می شوند بسیار نا آرام و بی قرار می گردند . عفونت های جزئی گوش نوزادان متداول بوده و می بایست دوره ی خود را سپری کند اما اگر به هر روی عفونت های باکتریایی در نوزادان تشخیص داده شد می‌بایست تحت درمان با آنتی بیوتیک ها قرار گیرند .

13 – برفک ( آلودگی قارچی دهان نوزاد )

برفک دهان نوزاد
برفک دهان نوزاد

برفک دهانی نوعی عفونت قارچی است که در دهان نوزاد به وجود می آید، اگر برفک دهانی به قدری شدید باشد که شیر خوردن نوزاد را با مشکل مواجه نماید، حتما با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید، مصرف آب آلوده توسط مادر هنگام شیر دهی به نوزاد می تواند یکی دیگر از بیماری های ناشی از آب آلوده باشد که به سرعت به نوزاد منتقل می شود .

14 – سرما خوردگی و آنفولانزا

سرما خوردگی نوزاد
سرما خوردگی نوزاد

سرما خوردگی و آنفولانزا تقریبا تمامی نوزادان تازه به دنیا آمده و کودکان را مبتلا می سازد . در صورت مشاهده سرماخوردگی نوزاد و یا کودکتان، حتما با پزشک مشورت کنید . در این مرحله حتما در مورد نقش بیماری های ناشی از آب آلوده در این مورد را به دقت مطالعه نمایید . سیاه سرفه و دیگر بیماری های خطرناک ، بسیار سریعتر از آنچه که بتوان تصور کرد در نوزادان و کودکان گسترش می یابند .

15 – اسهال نوزاد

اسهال نوزاد
اسهال نوزاد

اسهال نوزاد در واقع واکنش طبیعی بدن به آنتی بیوتیک ها و عفونت هاست و در صورت مشاهده اسهال در نوزادان و کودکان حتما می بایست مقدار آب کافی به نوزادان داد . تغییر رنگ و شکل مدفوع نوزاد را همیشه می بایست مدنظر قرار دهید . چنانچه به مورد بیماری اسهال در کودکتان مشکوک شدید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید . البته می بایست خاطرنشان ساخت که یبوست در کودکان و نوزادان امری طبیعی محسوب می شود و بسیار متداول است .

چکیده مطالب Summary :
اطلاعات و داده هایی در رابطه با انواع بیماری های مرتبط با آب های آلوده و بیماری های ناشی از آب آلوده که توسط مدفوع حیوانات یا انسانها آلوده شده اند .بیماری های ناشی از آب های آلوده توسط میکروارگانیسم های بیماری‌زا ایجاد می شوند که بیشتر از طریق نوشیدن آب های آلوده به بدن انسان منتقل می شوند .عفونت ناشی از آب های آلوده عموما در حین : استحمام ، شستن لباس ها ، نوشیدن آب و تهیه غذا شکل می‌گیرند . شکل های مختلف بیماری اسهال ناشی از آب های آلوده شاید متداول ترین نوع بیماری بحساب آید که بیشتر از همه کودکان کشورهای درحال توسعه را مبتلا می سازد .

بر طبق گزارشات اخیر سازمان جهانی بهداشت ( WHO ) ، بیماری های ناشی از آب های آلوده سالیانه در حدود 1,8 میلیون انسان را به کام مرگ می فرستند . بنا بر دلایل مختلف ، تصور کلی بیماری های ناشی از آب آلوده بسیار پیچیده بنظر می آید . در طی ده ها ، دانشمندان بسیاری در سراسر دنیا تلاش نمودند تا علت آلودگی آب های سطحی و زیر زمینی را مشخص سازند . اطلاعات و داده های بسیاری در خصوص بیماری ناشی از آب آلوده در دسترس می باشد .

از دیگر بیماری های ناشی از آب آلوده همچون وبا ، تب حلزون و یا اسهال خونی در بخش های مشخصی از غرب آفریقا،بیماری انگلی بنام “انکرسرکیازیس” یا کوری رودخانه بیشتر از بیماری تراخم ، باعث ایجاد کوری در مبتلایان به این بیماری انگلی می شود . در برخی روستاهای مناطق غرب آفریقا مشاهده کردن جوانان نابینا امری بسیار طبیعی محسوب می شود .

بیماری های ناشی از آب آلوده را میتوان این گونه ذکر کرد :

  1. فلج اطفال یا Poliomyelitis
    یک نوعی از بیماری حاد ویروسی بوده که بر روی سیستم عصبی و دستگاه گوارشی تاثیر منفی می‌گذارد .
  2. انگل مالاریا
    نوعی بیماری انگلی است که بوسیله رعایت نکردن بهداشت فردی یا جمعی بوجود می آید ، مالاریا بیشتر در نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری وجود دارد .
  3. بیماری وبا
    نوعی باکتری است که در اثر نوشیدن آب آلوده تشکیل می شود ، در ایران در گذشته با نام ” مرگامرگی ” معروف بوده
  4. تب دنگی یا تب استخوان شکن
    عامل انتقال تب دانگی یا ( Dengue Fever ) توسط پشه ای که آئدس ( Aedes Mosquitoes ) نام دارد منتقل می شود . این بیماری در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیری بیشتر رواج درد، باعث خونریزی شدید در بینی و لثه شده و از علائم آن تاول قرمز پوستی ، مدفوع سیاه و سفید ، کاهش فشار خون و نهایتا مرگ می باشد .
  5. تیفوئید ( تب حصبه )
    تیفوئید یکی از بدترین بیماری های ناشی از آب آلوده است که در اثر استفاده از آب آلوده یا آب گل آلود به انسان سرایت می کند ، این بیماری در آب های گل آلود تا یک ماه و در آب های یخ تا 3 ماه زنده می ماند . علائم آن تب ، اسهال شدید و نهایتا مرگ .
  6. کم خونی و فقر آهن
    کم خونی با نام های ” آنمی ” و ” فقر الدم ” به انگلیسی ( Anemia ) شناخته می شود که بعلت کاهش هموگلوبین برای انتقال اکسیژن به سطح بدن پدید می آید
  7. بوتولیسم
    بوتولیسم ( به انگلیسی Botulism ) بیماری بسیار کشنده ای است که باعث فلج انسان می شود.
  8. تراخم
    تراخم در اثر دست دادن ، حوله ، گرد و غبار و یا آب های آلوده به فرد منتقل می شود ، این بیماری باعث عفونت چشم توسط باکتری بنام ” کلامیدیازیس ” می شود .
  9. بیماری گال
    بیماری مسری پوستی خارشی گال ( به انگلیسی Scabies ) ، انگل گال توسط نوشیدن آب آلوده و یا رعایت نکردن مسائل بهداشت فردی به وجود می‌آید، این بیماری جزء بیماری های ناشی از مصرف آب آلوده است که در طبقه بندی بیماری های ناشی از آب آلوده لیست می شود .
  10. هپاتیت
    به انگلیسی (Hepatitis) یک نوع بیماری کبدی ، عفونی و ویروسی است که در اثر نوشیدن الکل ، استفاده از مواد شیمیایی دارویی برای بدن ، استفاده از آب های آلوده تشکیل شده و بسیار کشنده و خطرناک است.
  11. اسهال
    باعث کم شدن آب بدن شده و در طی روز بیمار ممکن است تا 3 مرتبه دفع مدفوع آبکی و روان داشته باشد ، از علائم آن میتوان به نفخ شکم ، دل پیچه و تهوع اشاره کرد .
  12. فلوئوروزیس ( تغییر رنگ دندانها )
    فلوئور زیادی در آب های آشامیدنی باعث بیماری فلوئوروزیس یا تغییر رنگ دندان های می شود . علیرغم آنکه ” فلوئور ” ماده ای مفید برای تشکیل دندانهاست اما وجود مقدار زیاد در آب میتواند باعث تغییر رنگ دندانها شود.
  13. سوء تغذیه
    یکی از بیماریهای آب است که باعث بی اشتهایی و بی میلی به غذا در فرد و باعث کاهش وزن، سوء تغذیه باعث از دست دادن سیستم ایمنی بدن و در نهایت بروز انواع بیماریها می‌شود.
  14. تب حلزون
    شیستوزمیازیس یا تب حلزون ( به انگلیسی Schistosomiasis ) نوعی بیماری انگلی است که توسط کرمی پهن در آبهای آلوده و یا آبهایی که دارای حلزون هستند به وفور یافت شده و باعث انتقال آن به انسان می شود .
  15. اسهال خونی
    پاتوژن نوروویروس ویروسی است که باعث التهاب معده و دیوار روده ی بزرگ می شود و اکثرا در بزرگسالان اتفاق می افتد، آب آلوده عامل انتقال آن به بیمار است. از علائم آن،اسهال خونی ،گرفتگی شکم ، درد معده ، تب و خستگی می باشد .
  16. مسمومیت با فلز سرب
    از خطرات ناشی از مصرف سرب در آب آشامیدنی میتوان به بدترین آن یعنی ” مرگ ” اشاره کرد، تشخیص مسمومیت با فلز سرب فقط از طریق آزمایش میسر است .
  17. آنسفالیت یا التهاب مغز
    التهاب مغز یا آنسفالیت ( به انگلیسی : Encephalitis ) ناشی از مصرف آب آلوده است که سیستم عصبی فرد را نشانه گرفته و باعث عفونت و التهاب مغزی در فرد مبتلا به آن می شود . از علائم آن بی‌اشتهائی ، تب ، سردرد و کمبود انرژی را میتوان نام برد ، آنسفالیت، افرادی که مبتلا به بیماری ایدز و سرطان هستند و بیمارانی را که دچار سیستم ایمنی ضعیفی هستند نشانه می گیرد .
  18. سموم جلبک سبز – آب
    یکی از مهمترین بیماری های ناشی از آب آلوده جلبک سبز – آبی، به انگلیسی ( Blue Green Algae ) نوعی از باکتری ” سیانو باکتر ” یا ” Cyanobactreria ” است که بیشتر در آب های سرد یا گرم زندگی می‌کنند و ورود آن به بدن انسان باعث آلزایمر و زوال عقل می شود . این باکتری خطرناک بیشتر در مخازن ذخیره و جاهایی که آب را برای مدت طولانی نگهداری می‌کنند رشد می کند .
  19. کچلی قارچی
    عفونت قارچی سر یا ” کچلی قارچی سر ” بیشتر در کودکان ظاهر می شود ، این عفونت قارچی کودکان ، ناشی از زندگی در محیط های آلوده و عدم رعایت بهداشت فردی به وجود می آید .
  20. کرم قلابدار
    کرم قلابدار یا Hookworm دارای 5 گونه می باشد که انتهای آن شکل قلاب دارد، کرم قلابدار دارای دهان و دندانهای تیز و برنده است و جنس نر آن دارای آلت تناسلی می باشد . لارو این کرم پس از ورود از دهان به بدن بیمار ، وارد شش ها شده و در کمتر از یکماه به کرم بالغ تبدیل می شود و شروع به خونخواری میکند . از عوارض آن میتوان به رنگ پریدگی ، کم خونی ، یبوست ، اسهال و تپش قلب اشاره کرد، کرم قلابدار یکی دیگر از بیماری های ناشی از آب آلوده می باشد .
  21. فیلاریاز لنفاوی ( فیل پایی )
    فیلاریاز لنفاوی یا Lymphatic Filariasis یا ” پیل پایی ” ( به انگلیسی Elephantiasis ) نوعی بیماری است که باعث ضخیم شدن پاها و اندام جنسی مردانه می شود ، این بیماری توسط کرم انگلی به نام ” فیلاریازیز” به وجود می آید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *