تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب

فیلتر دستگاه تصفیه آب

تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب


از مهم ترین بخش های یک دستگاه تصفیه آب فیلتر های آن است. هر چه فیلتر ها باکیفیت تر و از جنس مرغوب تری باشند طول عمر بالاتری خواهند داشت، منتها از نکات مهم و قابل توجه این است که تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب بایستی به موقع صورت پذیرد.

هر چقدر هم یک فیلتر دارای کیفیت بالایی باشد، طول عمر مفیدی دارد که پس از اتمام آن باید تعویض شود، اگر تعویض نشده و به آن توجهی نشود با خرابی دستگاه تصفیه آبتان مواجه خواهید شد.

تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب

هر محصولی به سرویس دوره ای و مراقبت احتیاج دارد، که در رابطه با دستگاه های تصفیه آب به خصوص در روش اسمز معکوس، این مراقبت از فیلتر ها به شیوه ای صحیح و در زمان صحیح باید به عمل بیاید. همین عملکرد صحیح فیلتر ها است که کیفیت آبی که مصرف می کنید را تضمین می کند، فیلتر هایی مانند انواع کربنی، مواد معدنی و مهم ترین آن ها فیلتر ممبران

در این مطلب می خواهیم مراحل تعویض فیلتر  و همچنین زمانبندی  صحیح تعویض فیلتر های مختلف را شرح دهیم، با ما همراه باشید:

تعویض فیلتر
تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب

مراحل تعویض فیلتر

اولین اقدامی که انجام می دهید، این است که پمپ دستگاه را از برق خارج کرده و خاموشش کنید. سپس شیر آب ورودی به دستگاهتان را قطع کنید. برای انجام ادامه کار نباید آبی وارد مخزنتان شود، پس شیر ورودی آب به مخزن را هم ببندید. حال برای اینکه بتوانیم هوزینگ را راحت تر باز کنیم، شیر آب مخصوص که روی سینک قرار دارد را باز کنید، تا فشار دستگاه را کاهش دهد.

حال باید اطمینان حاصل کنید که فشار کاملا افت پیدا کرده است، برای اینکار شیر میکس فلزی و یا پلاستیکی را باز کنید. در این مرحله می‌توانید هوزینگ ها را باز کنید. پس از باز کردن هوزینگ فیلتر فیلتر را می توانید ببینید. فیلتر سابق را خارج سازید و فیلتر جدید را جایگزین کنید. تنها کافیست که با دقت فیلتر را در مرکزش جا بزنید.

حال باید هوزینگ را ببندید، در این مرحله نیز باید به قرارگیری صحیح اورینگ توجه بفرمایید. پس از این که هوزینگ را در جایش سفت و محکم کردید، به سراغ باقی فیلتر ها بروید و با همین عملکرد آن هایی را که باید تعویض شوند را تعویض کنید. در زمان تعویض فیلتر سوم، قبل از تعویض شیر آب را باز کنید تا کربن های درون فیلتر شماره 2 شسته شوند.

در نهایت شیر آب را باز کنید، اگر مشاهده کردید که آب از هوزینگ ها خارج می شود، محکم ترشان کنید. سپس پمپ را روشن کنید، شیر میکس فلزی یا پلاستیکی را ببندید، شیر مخزن را که بسته بودید باز کنید تا آب واردش شود.

زمان تعویض فیلتر ها

همانطور که پیش تر گفتیم، هر فیلتر طول عمر مفید خود را دارد و در زمان مخصوص به خودش باید تعویض شود. هدف از تهیه دستگاه تصفیه آب خانگی بهره بری از آبی شیرین و گوارا و همچنین حفظ سلامتی خود و اعضای خانواده تان است. برای رسیدن به این مهم، حتما به زمانبندی صحیح تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب توجه بفرمایید و آن را دنبال کنید.

اولین فیلتر، فیلتر پلی پروپیلن است که وظیفه اش حذف گل و آلودگی های مشابه آب است. فیلتر مرحله دوم، فیلتر کربن پودری است که کاربردش در تنظیم طعم و بوی آب، حذف کلر، ترکیبات آلی  و … است. در مرحله بعدی فیلتر کربن بلاک قرار داد که در حقیقت کاربردش تکمیل کننده فیلتر مرحله دوم است.

فیلتر تصفیه آب
زمان تعویض فیلتر ها

فیلتر های الیافی

از جمله فیلتر هایی که با الیاف مصنوعی پلی پروپیلن ساخته شده اند. این رشته های الیافی به طور محکم و سخت به دور هم پیچیده شده اند و مانند یک صافی عمل می کنند. هر گونه مواد و ذراتی که در آب شهری معلق باشند و باعث آلوده شدن آب شده باشند، از این صافی گذر نمی کنند و این فیلتر آبی ذلال و شفاف را ارائه می دهد.

زمان تعویض این فیلتر ها، هر شش ماه یکبار است. حداکثر عمر مفید این فیلتر های همین مقدار است و دلیلش هم این است که ذراتی  که از  صافی رد نمی شوند، دور این فیلتر باقی می مانند و می توانند مکانی مناسب جهت رشد میکرواورگانیزم ها شوند و علاوه بر آن سبب کاهش حجم و فشار آب ورودی می شوند.

نکته ای که وجود دارد، اگر در مکانی زندگی می کنید که مقدار آلاینده های موجود در آبش زیادتز از حالت معمول است، ممکن است زمان تعویض فیلتر زودتر از 6 ماه باشد، در رابطه با این موضوع، از نمایندگی های مجاز منطقه زندگی خود مشورت و اطلاعات لازم را بگیرید.

فیلترهای کربنی

از اصلی ترین وظایف این فیلتر ها، حذف کلر از آب است. آلاینده های شیمیایی، ناخالصی ها، بو و طعم نا مطبوع نیز توسط این فیلتر ها تصفیه می شوند. زمان تعویض این فیلتر، نیز هر 6 ماه است. فیلتر های کربنی پس از 6 ماه از آلاینده ها اشباع می شوند و دیگر نمی توانند کلر را جذب کنند. از مهم ترین دلایل تعویض فیلتر های کربنی، خسارت زدنشان به فیلتر ممبران دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس است. در صورت صدمه دیدن این فیلتر هزینه زیادی را بایستی برای تعویضش بپردازید. پس زمان دقیق و به موقع تعویض فیلتر های کربنی را به خاطر بسپارید.

فیلتر ممبران

از مهمترین و گرانترین فیلترهای دستگاه ممبران است. کاربرد این فیلتر در حذف ناخالصی هایی نیترات، آرسنیک، فلزات سنگین و … است. این فیلتر سختی آب را به میزان قابل توجهی کاهش و رسوب گذاری آن را پایین می‌آورد. عمر این فیلتر نسبت به دیگر فیلتر ها بسیار بیشتر است، هر چند عواملی مانند عوامل زیر در آن تاثیر گذارند:

  • کیفیت آب ورودی
  • نوع املاح موجود در آب
  • تعویض دیگر فیلتر ها

اگر با مواردی مانند کاهش تولید آب و دیر پر شدن مخزن از آب مواجه شدید، احتمالا زمان تعویض این فیلتر است.

تعویض فیلتر تصفیه آب
فیلتر های دستگاه تصفیه آب

فیلتر کربن نهایی

این فیلتر عملکرد مشابهی با فیلتر های کربن فعال دارد، با این تفاوت که این فیلتر کربن نهایی است و با آب تصفیه شده در تماس است، پس طبیعتا دارای طول عمر بیشتری است. به طور متوسط پس از یک سال این فیلتر را بایستی تعویض کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *