تفاوت اسمز معکوس و فیلتراسیون

اسمز معکوس

تفاوت اسمز معکوس و فیلتراسیون


دو سوم بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد و به سبب همین موضوع هم که شده باید به آبی که روزانه به وفور چه در صنایع کشاورزی، آب های آشامیدنی و غیره مصرف می کنیم توجه بیشتری کنیم! اینجاست که معجزه ای بنام روش اسمز معکوس به کمک ما می‌آید. در آب های لوله کشی بسیاری از نمک ها و آلاینده های مضر برای بدن وجود دارند که اگر برطرف نشوند در آینده مشکلات زیادی برای عملکرد سیستم بدن رخ می دهد و ممکن است دیگر راهی برای جبران آن نداشته باشید، پس بهترین کار این است که از همان ابتدا از دستگاه تصفیه آب استفاده کنید.

دستگاه تصفیه آب تمامی آلاینده های مضر برای بدن و املاح و گل و لای را به وسیله فیلترهای مخصوص و به روش های متفاوت، از آب خارج می کند و آبی مفید و سالم در اختیار شما قرار می دهد. قابل ذکر است که بدانید دو روش برای تصفیه آب وجود دارد که هرکدام به نوعی در پاکسازی آب از املاح تاثیر گذارند؛ حال در ادامه بیشتر با آن ها و تفاوت اسمز معکوس و فیلتراسیون آشنا خواهیم شد.

روش اسمز معکوس

یکی از عملکردهای تصفیه آب می‌باشد که بخاطر اهمیت فراوان از آن به وفور استفاده میشود. در واقع فرایند تصفیه آب می باشد که به آن غلظت سنجی هم می گویند، زیرا غلظت آب آشامیدنی همراه املاح معدنی و نمک های لازم باید در حد استانداردی باشد که این کار توسط اسمز معکوس انجام می شود.

فیلتر ممبران یکی از اجزا و اساسی ترین فیلتر های دستگاه  می‌باشد که تنها غلظتهای خاصی را از خود عبور می دهد و نمک های محلول و غیر محلول و بسیاری از آلاینده هایی که روی غلظت آب بستگی دارد را عبور نمی دهد و آبی سالم و تمیز و بدون آلاینده های مضر از آن خارج می شود، به این روش اسمز معکوس می گوییم.

در این روش از فشار برای معکوس نمودن جهت جریان اسمزی آب از درون یک غشای نیمه تراوا برای تولید آب سالم و بدون املاح استفاده می شود. یعنی به زبان ساده تر می توان گفت فرایندی است که می تواند محلولی که دارای ناخالصی است را به حلال تبدیل کند. اسمز معکوس روش نوینی می باشد که برای تولید برق نیروگاه ها و ساختمان ها و … به کار می رود، عمده استفاده آن در تصفیه خانه ها به همین منظور می باشد.

اسمز
روش اسمز معکوس

کاربرد تصفیه آب به روش اسمز معکوس:

کاربرد عمده آن در تصفیه آب ، نمک زدایی یا شیرین کردن آب های شور مانند دریا و … ،حذف آلاینده ها و غیره می باشد، در کل برای تهیه آب خالص از آن استفاده می کنند. از این سیستم تصفیه آب به روش اسمز معکوس در صنایع مختلفی مانند صنایع غذایی، آشامیدنی و لبنی یا در گلخانه ها و کشتارگاه و ساختمان و کارخانه ها و ادارات و در بسیاری از مجموعه ها قابل استفاده می باشد.

حال در مورد یکی دیگر از انواع روش های تصفیه آب که فیلتراسیون است توضیح می دهیم و عملکرد و کاربردهای آن را معرفی می نماییم و تفاوت های آن با اسمز معکوس را در ادامه می گوییم.

روش فیلتراسیون:

فیلتراسیون آب یکی از روش های حذف آلاینده ها و ذرات آب می باشد، ذراتی مانند گل و لای، ماسه، شن، سنگ ریزه و … درواقع روش اسمز معکوس ابداع شد برای تکمیل فرایند تصفیه آب به روش فیلتراسیون! در ادامه به موضوع تفاوت اسمز معکوس با فیلتراسیون می‌پردازیم. فیلترهای شنی که در فرایند تصفیه آب به روش فیلتراسیون به کار می رود دارای خصوصیات زیر می باشد:

فیلتر شنی یکی از پرکاربردترین روش های از بین بردن مواد معلق و کدورات می باشد. این فیلترهای شنی تحت فشار، شامل چند لایه دانه هایی با سایز و وزن متفاوت می باشد، دانه های ریزتر سطح بستر مناسبی برای حذف ذرات می باشد اما این موضوع باعث گرفته شدن انرژی از سیستم می شود زیرا پمپ باید فشار عبور سیال از بستر را تامین کند.

فواید فیلترشنی در فیلتراسیون:

حذف کدورات و ذرات معلق، جلوگیری از ایجاد رسوب و گرفتگی آبراه، افت فشار کم، افزایش دوام و طول عمر تاسیسات، بالا بردن کیفیت تصفیه فاضلاب.

فیلتراسیون
روش فیلتراسیون

تفاوت اسمز معکوس (RO) و فیلتراسیون(UF):

  • در فرایند فیلتراسیون فشار اسمزی خیلی کم بوده و عملا نقشی ندارد.
  • گرفتگی غشا در فرایند اسمز معکوس بسیار کمتر از فیلتراسیون می باشد.
  • در تصفیه آب به روش فیلتراسیون، نمی توان کل جامدات موجود به شکل محلول در آب را حذف کرد.
  • تصفیه آب به روش فیلتراسیون سختی آب را پایین می آورد.
  • با این که روش اسمز معکوس یکی از بهترین راه ها برای تصفیه آب می باشد اما به دلیل هزینه نسبتا بالا و حذف برخی یون های ضروری از آب شرب روش های نانوفیلتراسیون و اولترا فیلتراسیون مورد توجه قرار گرفته اند.
  • در حالت کلی می توان گفت که در جاهایی که سختی مناسب وجود دارد و فقط احتیاج به فیلتراسیون می باشد از UF استفاده می شود و برای جاهایی که سختی آب را می خواهند کاهش دهند از سیستم RO یا اسمز معکوس استفاده می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *