حذف کلر از آب آشامیدنی یا کلرزدایی

حذف کلر از آب آشامیدنی یا کلرزدایی

حذف کلر از آب آشامیدنی یا کلرزدایی


روش های حذف کلر از آب یا کلرزدایی:

تصفیه آب برای سلامتی و ایمنی معمولا با کلر انجام می شود زیرا کلر، میکروارگانیسم های را که مسئول بیماری های ناشی از آب آلوده مانند تب حصبه و وبا می‌باشد را از بین می‌برد، به همین دلیل روش های حذف کلر از آب یا کلرزدایی بسیاری وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، اما برخی از مصارف آب مانند نگهداری آکواریوم یا آب خانگی نیاز به آب بدون کلر دارند و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند آب مصرفیشان بدون عطر و طعم خاص کلر باشد.

همانطور که آگاهی دارید، از کلر برای ضدعفونی و میکروب زدایی انواع آب ها مخصوصا آب شرب مصرفی لوله کشی استفاده می شود. اما کلر پس از مدتی می‌تواند بر روی متابولیسم بدن تاثیر منفی گذاشته و ممکن است سلامتمان را با خطراتی مواجه کند، از این روی برخی در صدد حذف کلر از آب برمی‌آیند.

  • جوشاندن آب برای مدت 20 دقیقه کلر را از بین می‌برد
  • قراردادن در معرض نور خورشید باعث کلرزدایی آب می‌شود
  • استفاده از قرص ویتامین C یا آب لیمو کلر را از آب آشامیدنی حذف می‌کند

بهترین روش کلرزدایی از آب آشامیدنی، آب استخر یا آب آکواریوم استفاده از فیلترهای کربنی است، زیرا کربن یک نوع ماده ضد کلر بشمار می‌رود که به آسانی در دسترس است. کربن یا همان ذغال تصفیه شده را می‌توانید از فروشگاه های تصفیه آب در شهر یا اطراف منزل خودتان تهیه کنید و معمولا در کیسه های 20 تا 30 کیلویی به فروش می‌رسد.

سریعترین روش حذف کلر از آب:

اما اگر بخواهید کلر را سریعا از آب حذف کنید یا اینکه مقدار کلر در آب بقدری زیاد است که استفاده از کربن و خرید آن مقرون به صرفه نباشد، بهترین گزینه استفاده از ماده ای شیمیایی به نام ” متابی سولفیت ” است .

متابی سولفیت چیست؟

برای حذف کلر از آب، از ماده شیمیایی بسیار قوی که به شکل مایع، پودر یا قرص است استفاده می‌شود، این ماده را متابی سولفیت نامگذاری کرده‌اند. متابی سولفیت را باید درون ظرفی دربسته بریزید و بوسیله یک عدد پمپ که به آن “دوزینگ پمپ” یا پمپ تزریق گفته می شود به آب اضافه کنید تا سریعا کلر آب را از بین ببرد، ولی برای اینکار حتما از یک متخصص تصفیه آب کمک بخواهید و اگر برای اولین بار است که قصد استفاده از این ماده شیمیایی را دارید بهتر است دست نگه دارید.

متابی سولفات سدیم برای حذف کلر
متابی سولفیت سدیم برای حذف کلر

بهترین روش کلرزدایی از آب:

کلر را می‌توان با جاری کردن آب از طریق فیلترهای ذغال فعال که بصورت دانه دانه یا بصورت پودر در بازار موجود است حذف کنید، در این مقطع پیوند مولکولی یونهای کلر به سطح ذغال سنگ چسبیده و این دانه ها یا پودرهای کربن پس از مدتی اشباع می شوند و باید آنها را جایگزین کنید. این کربن ها یا دانه های ذغال که برای کلرزدایی از آب مورد استفاده قرار می‌گیرند قابل بازیابی مجدد نیستند.

حذف کلر از آب آشامیدنی یا کلرزدایی
حذف کلر از آب آشامیدنی یا کلرزدایی

تخریب جنبشی چیست؟

روش دیگر برای حذف کلر یا کلرزدایی از آب استفاده از آلیاژ مس و روی برای تبدیل کلر آزاد به کلرید از طریق اکسیداسیون است که به آن تخریب جنبشی گفته می‌شود، از فیلترهای کاتیون برای حذف آمونیاک از آب نیز استفاده می‌شود.

کلر را از طریق خنثی سازی شیمیایی حذف کنید:

چندین ترکیب شیمیایی می توانند کلر را از آب خارج کنند. برخی مانند دی اکسیدگوگرد سمی و خطرناک هستند. برخی دیگر مانند اسید اسکوربیک یا ویتامین C کم‌خطر و حتی خوراکی هستند. گزینه های دیگر عبارتند از: تیو سولفات سدیم، سولفیت سدیم یا بی سولفیت سدیم. باز هم  اگر می خواهید آب خود را برای برنامه هایی مانند مخازن ماهی تصفیه کنید، بررسی کنید که آیا آب آشامیدنی شما با کلرامین درمان می شود یا خیر و اگر چنین است برای خنثی سازی به مواد شیمیایی مختلفی احتیاج دارید.

قرص کلر چیست؟

قرص کلر
قرص کلر

کلر یا قرص کلر که از آن با عنوان هیپوکلریت کلسیم نام برده می‌شود نوعی ماده ضدعفونی کننده آب است که بصورت پودر یا قرص کلر در بازار و در فروشگاه ها می‌توانید آن را تهیه کنید.

  1. درصد غلظت پودر کلر 65% – 70% و 90%
  2. درصد غلظت قرص کلر 90% می‌باشد

قرص کلر در اندازه های 200 گرمی و 20 گرمی برای ضدعفونی آب استخرها و جکوزی ها یا برای آب آشامیدنی را می‌توانید خریداری کنید. کلر نوعی عنصر شیمیایی است که برای گندزدایی آب از باکتریها و ویروسها از آن استفاده می‌کنند. از مهمترین کاربردهای کلر :

  1. ضدعفونی و گندزدایی آب
  2. تولید انواع رنگدانه ها
  3. فرآورده های نفتی و پلاستیکی
  4. تولیدات دارو

می‌باشند، همچنین برای تولید منسوجات مصارف و کاربردهای زیادی دارد. از هر قرص کلر 200 گرمی می‌توانید برای تصفیه 15 هزار لیتر آب استفاده کنید زیرا قرص کلر به آرامی در آب حل می‌شود و این باعث ماندگاری کلر در تمام روز می‌گردد. نور خورشید پس از تابیدن به آب استخر کلر آب را از بین برده و شما باید مجددا به آب، کلر تزریق کنید. ولی با استفاده از قرص کلر این مشکل حل می‌شود و شما مجبور نیستید هر روز به آب استخر کلر بزنید.

سبد قرص کلر
سبد قرص کلر

برای اینکه بتوانید از قرص کلر در آب استخر براحتی استفاده کنید بهتر است از سبدهای نگهداری کلر استفاده کنید، این سبدها بر روی آب استخر معلق و شناور باقی می‌مانند و شما می‌توانید از 1 عدد تا چند عدد قرص کلر را درون هریک از آنها قرار دهید. از کلرزن آب استخر می‌توانید برای ضدعفونی و گندزدایی آن استفاده کنید، کلرزن های شناور را می‌توانید در اندازه های کوچک یا بزرگ تهیه کنید. هر کدام از کلرزن های شناور گنجایش 2 تا 3 قرص کلر را دارند، از کلرزن کوچک شناور معمولا برای آب استخرهای کوچک یا جکوزی یا وان حمام استفاده می‌شود و از کلرزن شناور بزرگتر برای آب استخر.

نکات مهم پیرامون حذف کلر:

از آنجاکه گاز کلر می‌تواند خطرناک باشد باید نکاتی مهم را در بکارگیری بعد یا قبل از آن مورد توجه قرار دهید تا سلامت شما در هنگام استفاده از قرص کلر حفظ گردد. این نکات مهم عبارتند از:

  1. نگهداری کلر یا قرص کلر مرطوب نباشد
  2. قرص کلر را در مجاورت آفتاب قرار ندهید
  3. با مواد شیمیایی؛ پاک‌کننده ها مخلوط نکنید
  4. اگر به چشم شما سرایت کرد سریعا چشمانتان را بشویید
  5. در دسترس کودکان قرار ندهید
  6. برای آبزیان از قرص کلر استفاده نکنید
  7. کلر یا قرص کلر را در مجاورت آتش قرار ندهید

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم برای حذف کلر روش های زیادی وجود دارد، همچنین برای اضافه کردن کلر می‌توانید از قرص کلر یا پودر کلر نیز اضافه کنید. روش های حذف کلر از آب آشامیدنی بسیار آسان بوده و نیاز به دانش یا تجربه زیاد نمی باشد ولی بهتر است قبل از انجام موارد فوق ابتدا با یک فرد متخصص در اینباره صحبت کنید تا راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهد.

نتیجه گیری :

برای حذف کلر از آب آشامیدنی می‌توانید از کربن، ذغال فعال و مواد شیمیایی مانند متابی سولفیت استفاده کنید تا بتوانید کلر را از آب استخر، آب وان یا حوضچه ها و مهمتر از آن آب لوله کشی شهری حذف کنید. اما این نکته را به یاد داشته باشید که چون از کلر برای ضدعفونی و گندزدایی آب استفاده می‌شود، پس از حذف آن از آب تمهیدات لازم جهت مبتلا نشدن به ویروس ها، انگل ها و میکروب هایی که از طریق آب آلوده وارد بدن انسان می‌شوند را بیاندیشید.

همچنین، برای کلر زدن به آب استخر یا آب منبع ذخیره می‌دوانید از پودر کلر یا قرص کلر نیز استفاده کنید، اگر برای ضدعفونی یا گندزدایی آب استخر در تلاش هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از قرص کلر و سبد نگهداری قرص کلر است و اگر به حجم آب زیادی قصد دارید کلر بزنید بهتر است از پودر کلر یا دستگاه تزریق کلر و پکیج کلرزن استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *