پلی یوریا polyurea چیست

پلی یوریا چیست

پلی یوریا چیست


Polyurea چیست ؟

پلی یوریا polyurea چیست؟ پلی یوریا یا به انگلیسی ” POLYUREA ” یک سیستم دو بعدی الاستومر است که بطور خلاصه از مخلوطی از ایزوسیانات و پلی اتیلن مصنوعی به نسبت 1 به 1 حاصل می شود و در موارد زیادی از آن استفاده می شود . همچنین پلی یوریا دارای عملکرد بالا و ضخامت مناسبی است که میتواند در برخورد یا پوشش دهی به سطوح مختلف آنان را در برابر ضربه محافظت کند .

در فیلم زیر نحوه پوشش پلی یوریا را مشاهده خواهید نمود :

پلی یوریا

پوشش اپوکسی یا ” پلی یوریا ” یک از فرمول های شیمیایی دنیای مدرن است . برخی از این فرمول های مدرن برای تسهیل زندگی روزمره انسان در همه زمینه ها مورد استفاده قرار می گیرد . اپوکسی یک عبارت یا کلمه اصیل یونانی است ، اپوکسی و پوشش پلی یوریا در تمام مناطق و صنایع مورد استفاده قرار میگیرد و میتواند سطح زیادی از زندگی ما را پوشش دهد ، اما این محصول بدلیل همه گیر نشدن ، هنوز راه بسیاری برای شناخته شدن دارد، یکی از دلایلی که امروزه استفاده از آن رایج شده دوام بالای آن در برابر خوردگی ، سایش و تابش نور آفتاب است .

خصوصیات پلی یوریا Polyourea

در واقع پلی یوریا را میتوان جایگزین مناسبی برای پلی یورتان دانست زیرا معایب آنرا که شامل نقص در پوشش ، مقاومت کم در برابر ضربه و عایق حرارتی و شیمیایی بوده را برطرف کرده و استفاده از آن را فراگیر نموده است .

  • ضد ضربه بودن
  • مقاوم بودن در برابر حرارت
  • خشک شدن سریع و آماده شدن سریع
  • انعطاف پذیر
  • قابل استفاده بعنوان آستر برای خودروهای حمل بار

تاریخچه پلی یوریا

پلی یوریا چیست
پلی یوریا چیست

اولین پلی یوریا Polyourea در اواخر دهه 1990 در آمریکا بعنوان یک سیستم پوششی معرفی شد که می‌توانست براحتی قابل حمل باشد و در زمان کمی توانست از لحاظ تجاری به موفقیت چشمگیری برسد . پلی یوریا با توجه به فرمول بندی و برنامه های کاربردی مورد استفاده میتواند در عرض چند ثاینه تبدیل به محصول مناسبی برای استفاده شود . همچنین از Polyourea در پوشش کف استخرهای شنا بمنظور جلوگیری از نشت آب مورد استفاده بیشتر قرار میگیرد . برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب سایت کلینیک فنی و تخصصی بتن مراجعه فرمایید .

یک ماده جذاب و کارآمد است که توسط اسپری میتوان براحتی بر روی سطوح منتقل شود این دستگاه های اسپری با فشار بالا بین 160 تا 170 بار و با درجه حرارت 70 – 80 درجه سانتیگراد عملیات پوششی مناسب را انجام می دهند.

ویژگی های پلی یوریا Polyourea

  • آماده شدن سریع فقط در چند ثانیه
  • قابل پاشش با اسپری های فشار بالا
  • دارای سطح صاف و بدون درز
  • کیفیت و طول عمر بالا
  • حجیم شونده و نسبت بالای کمی در کیفیت
  • در مقابل مواد شیمیایی بسیار مقاوم است
  • نسبت به تابش اشعه خورشید یا uv واکنش نشان نمی دهد و برای مصارف خارج محیطی کاملا مناسب است
  • پلی یوریا در مقابل پارگی و سایش ایستادگی بالایی دارد و برای کارگاه ها و موارد صنعتی کاربرد مناسبی دارد
  • تحمل دمای حداقل 20- درجه و حداکثر 135 درجه بالای صفر
  • حفاظت عالی دربرابر سایش ، نشت و خوردگی

کاربردهای استفاده از پلی یوریا

تعمیرات و بهسازی کانال ها برای آب بندی و جلوگیری از هدر رفتن آب مخصوصا در انواع اتصالاتی که فشار زیادی بر آنها وارد است همچنین ماده ای است بدون جا گذاشتن ترک یا شکستگی که مانع خروج مایعات می شود و همچنین در اکثر فاضلاب ها برای عایق بندی و خروجی تانکرها و یا لوله های که ممکن است دچار فرسایش شوند استفاده می شود .

استفاده از این ماده پلی یوریا هزینه ها را بشدت کاهش داده و باعث بالارفتن طول عمر تجهیزات می شود، در پروژه های مسکونی و یا صنعتی کاربردی زیادی دارد و مخصوصا در سدها بکار می رود . برای پشت بام و بالکن ها ، استخرها ، بالکن ها یک مورد ایده آل است و از نشتی جلوگیری می کند . بدلیل خاصیت الاستیکی در صنایع نظامی کاربرد فراوانی دارد و یک نوع ضد ضربه محسوب می شود .

از پلی یوریا برای بدنه زیرین کشتی ها یا در روی عرشه و قایق ها استفاده می شود تا بدین صورت باعث جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی آنها شود ، برای کامیون ها و وانت ها بعنوان سطح پوششی حمل بار استفاده های زیادی می شود و در معادن برای ماشین آلات راه سازی کاربرد ویژه ای دارد .

پوشش اپوکسی ، پلی یورا

با توجه به مواد شیمیایی موجود در پوشش کف اپوکسی پلی یورا، با گذشت زمان، دوام بیشتری پیدا میکند، همین امر ، موجب شده تا به یک ماده ایده آل تبدیل شود . عبارت ” شیمیایی ” بکار رفته برای تعریف این ماده، ارتباطی با مفهوم آن ندارد و به هیچ وجه برای انسان خطرناک نیست . پلی یوریا میتواند در رنگ های مختلف نارنجی ، سیاه ، قهوه ای ، آبی ، سبز و … تولید شود .

پلی یوریا
پلی یوریا

پلی یوریا PLOYUREA یک ماده ی بسیار مناسب برای جلوگیری از فرسایش در سازه های قدیمی و جدید است، بهترین استفاده از پلی یوریا در مکان های ضربه پذیر و سایش پذیر ( مانند پارکینگ ، محوطه بازی کودکان ، پیاده روها و … ) و یا محیط هایی که در معرض مستقیم تابش نور خورشید قرار دارند است ، این ماده کاملا ضد آب است و براحتی قابل شستشو می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *