اختراع جدید پرده تمیزکننده هوا

پرده تمیز کننده هوا


پرده تمیز کننده هوا، اخیرا یک شرکت سوئدی بنام ” Ikea ” توانسته پرده ای بسازد که با آن بتوان هوای خانه را تمیز و تصفیه کرد. هوا یک پیش شرط برای زندگی است، با توسعه منسوجات تمیزکننده هوا مردم خواهند توانست هوای تمیزتری در خانه‌هایشان داشته باشند.

پرده تمیز کننده هوا :

پرده تمیز کننده هوا یا تصفیه کننده هوا از آلودگی های محیطی، از این پس می‌توانید پرده‌هایی در منزل خود داشته باشید تا بتوان هوای درون خانه را تمیز  کرد. براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، آلودگی هوا بزرگترین خطر برای سلامتی انسان محسوب می شود. تخمین زده می‌شود که یک نفر از هر هشت نفر در سراسر جهان به علت بیماری های قلبی، سکته مغزی، بیماری تنفسی و سرطان جان خود را از دست می‌دهد.

تقریبا 3 میلیون نفر در سال بعلت هوای آلوده در بیرون از منزل و در مجاورت هوای آلوده می‌میرند. آلودگی داخل خانه سالانه باعث مرگ 3,4 میلیون نفر می‌شود. در بعضی از نقاط جهان، آلودگی در داخل و خارج از منزل پنج برابر حد مجاز گزارش شده است.

پرده تمیز کننده هوا
پرده تمیز کننده هوا

بسیاری از مردم میدانند که آلودگی هوا در فضای باز میتواند یک مشکل بزرگ باشد، اما بسیاری نمیدانند که هوای داخل منزل میتواند به همان اندازه بد یا حتی بدتر از هوای فضای باز باشد. به همین دلیل ما بر آن شدیم تا محصولی جدید به بازارهای جهانی عرضه کنیم که علاوه بر اینکه در دسترس همه باشد، توانسته باشیم در پیشگیری از بروز بیماری های ناشی از  استنشاق هوای آلوده قدمی مهم برداریم.

شرکت IKEA ، و مهندس جوان این شرکت به نام ” Mauricio ” به همراه تیم مهندسی طراحان، راه حل مقرون به صرفه ای برای تمیزکردن هوا در محیط داخل خانه و محل کار پیدا کرده است. این فناوری در سالهای گذشته با همکاری دانشگاه های اروپا و آسیا و تامین کنندگان و نوآوران صنعت توسعه یافت و امروزه به بازارهای جهانی عرضه شد.

نتیجه تحقیق بدست آمده آن بوده که پارچه ی بکار رفته در پرده تصفیه کننده می تواند آلاینده های معمولی داخل فضای خانه مانند بوها و فرمالدئید را تجزیه و از بین ببرد. او میگوید: هدف ما بدست آوردن یک حل ساده و مقرون بصرفه برای تمیز کردن هوای داخل خانه بود تا مردم بتوانند براحتی از آن استفاده کنند. ما همچنین در مورد تولید یک محصول چندمنظوره کنجکاو بودیم که بتواند آلودگی هوا که بسیاری از مردم از آن رنج میبرند را بدست آوریم.

تکنولوژی به‌کاررفته :

تکنولوژی حاضر در مورد پرده تصفیه کننده هوا بسیار نوآورانه و خلاقانه است. این شامل یک پوشش کاتالیزور است که بر روی مواد نساجی بکار رفته. نور درون منزل، آنها را فعال می کند و باعث تخریب آلودگی های معمولی داخل هوای خانه می گردد. کاتالیزورها معمولا از طریق نور خورشید فعال می شوند، اما کاتالیزور بکار رفته درون این پرده تصفیه کننده هوا با نور محیط داخل منزل فعال می شوند و به این ترتیب هوا را تمیز و تصفیه می کنند.

تکنولوژی بکاررفته در پرده تمیز کننده هوا
تکنولوژی به‌کاررفته در پرده تمیز کننده هوا

تست های آزمایشگاهی موفقی برای اطمینان از پوشش کاتالیزور انجام شده و خوشبختانه جواب تمامی تست ها مثبت ارزیابی گردیده است. گام بعدی ما آن است که محصول جدیدی ” پرده تصفیه کننده هوا ” تولید کنیم تا بتواند ترکیبات موثر از ترکیبات گازهای فرار و آلی را تصفیه و ازبین ببرد. پرده تصفیه کننده هوا در سال آینده 2020 آماده عرض و فروش در سراسر فروشگاه های بین المللی خواهد بود و در دسترس همگان قرار می گیرد. این اولین محصول تولید شده توسط شرکت ikea است، اما آخرین محصول نخواهد بود.

استفاده از نقش گیاهان :

افرادی که علاقه زیادی به گیاهان و پرورش آنان دارند بخوبی میدانند که یکی از مهمترین وظایف گیاهان مخصوصا در خانه ها حفظ طراوت و شادابی هوای محیط می باشد، اینک شرکت سوئدی ” ایکیا (Ikea) ” با کمک مهندسان خود توانسته پرده هایی تولید کند که با الهام گرفتن از گیاهان میتواند هوای درون خانه یا محل کار شما را تمیز و تصفیه کند.

نقش گیاهان در تصفیه هوا خانه
نقش گیاهان در تصفیه هوا خانه

این پرده تصفیه کننده هوا با پوششی که به آنها ” فتوکاتالیست (Photocatalyst) ” گفته می شود پوشانده شده و این فتوکاتالیست ها با جذب نور فضای داخلی فعال می شوند و هوای خانه را تمیز و تصفیه می کنند. برخی گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که شرکت فوق الذکر از مواد ” دی اکسید تیتانیوم (Titanium Dioxide) ” که فرمول شیمیایی آن Tio2 است ترکیب شده، دی اکسید تیتانیوم بعنوان رنگدانه در ساخت و تولید کرم های ضد آفتاب و رنگ های خوراکی کاربردی وسیع دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *