راهنمای حل مشکل آلودگی آب دندانپزشکی 2023-05-13

راهنمای حل مشکل آلودگی آب دندانپزشکی

راهنمای حل مشکل آلودگی آب دندانپزشکی


راهنمای انتخاب محصول برای حل مشکل آب بهداشتی دندانپزشکی

اگر دندانپزشک هستید و قصد خرید یک سیستم یا دستگاه تصفیه آب مناسب برای یونیت های دندانپزشکی خود را دارید ما در این مقاله به معرفی بهترین دستگاه تصفیه آب برای یونیت دندانپزشکی میپردازیم. در ادامه لطفا با ما همراه باشید.

استفاده از آب با سطوح بالای آلودگی باکتریایی برای روش‌های درمانی دندانپزشکی با استانداردهای شناخته شده کنترل عفونت مغایرت دارد و به طور بالقوه می‌تواند اعتماد عمومی به حرفه دندانپزشکی را تضعیف کند… همه اعضای حرفه دندانپزشکی و صنعت دندانپزشکی موظف هستند برای اطمینان از سلامت و ایمنی بیماران و کارکنان دندانپزشکی اقدامات لازم درخصوص جلوگیری از آلوده شدن آب یونیت‌های دندانپزشکی را در دستور کار خود قرار دهند.

بهترین راه برای حذف بیوفیلم از لوله ها چیست؟

سه راه اصلی برای حذف بیوفیلم از آب آشامیدنی عبارتند از: فیلتر کردن آب ، جت کردن یا تمیز کردن لوله و تعویض کل لوله‌ها . هر کدام از اینها مزایای خاص خود را ارائه می‌دهند که در ادامه این مقاله شما را با آنها بیشتر آشنا خواهیم کرد.

راهنمای حل مشکل آلودگی آب دندانپزشکی
راهنمای حل مشکل آلودگی آب دندانپزشکی

بهترین روش برای اطمینان از تمیزبودن و سالم بودن آب مورد نیاز در دندانپزشکی استفاده از سیستم دیونیزاسیون یا آب دیونیزه ( بدون یون ) است ، همچنین استفاده از یک واحد گندزدایی و میکروب زدایی اشعه ماورای بنفش یا UV به کاهش شدید میزان باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک میکند.

پس از استفاده از دستگاه تصفیه آب و ضدعفونی آب یونیت دندانپزشکی محصول نهایی آبی است که مقدار Ph آن خنثی باشد و حاوی حداکثر 10ppm مواد جامد محلول tds باشد.

چگونه بفهمیم آب به باکتری آلوده است؟

7 نشانه که ممکن است آب لوله کشی شما آلوده باشد کدام هستند؟

  1. طعم غیر معمول. متوجه طعم فلزی، روغنی یا ماهی می‌شوید.
  2. بوی کلر…
  3. بوی گوگرد…
  4. ظاهری ابری و کف آلود. …
  5. فشار کم آب. …
  6. سیاه شدن، کثیفی یا رسوبات در سینک.
  7. توصیه های دولتی و هشدار جوش.

درمان دندان نیاز به خدمات ضروری مختلفی از جمله برق، ساکشن، هوا و آب دارد که توسط یونیت دندانپزشکی ارائه می‌شود. در طول درمان، ابزارهای چرخشی با سرعت بالا و جرم‌گیرهای اولتراسونیک گرما تولید می‌کنند که می‌تواند به بافت‌های دندان آسیب برساند.

دستگاه تصفیه آب سالم برای محیط های دندانپزشکی و یونیت
دستگاه تصفیه آب سالم برای محیط های دندانپزشکی و یونیت

برای جلوگیری از گرمای بیش از حد، این ابزارها با آب خنک می‌شوند، که ممکن است توسط آب شهری یا مخازن (بطری) که مستقیماً به یونیت دندانپزشکی متصل است، تامین شود. این آب که برای آبیاری میدان عمل نیز استفاده می‌شود، از طریق شبکه پیچیده‌ای از لوله‌های پلاستیکی با سوراخ باریک، دریچه‌ها و رابط‌ها به ابزارهای یونیت دندان‌پزشکی می‌رود: به اصطلاح خطوط آبی واحد دندانی (DUWL) . این شبکه آب را به هندپیس پرسرعت، سرنگ هوا/آب و جرمگیر اولتراسونیک می‌رساند.

بهترین روش برای کاهش آلودگی باکتریایی در خط آب یونیت دندانپزشکی چیست؟

رفع عوامل شیمیایی ، استفاد از فیلتراسیون مناسب و ترجیحا اسمزمعکوس و مخازن استیل مکانیکال پولیش مستقل آب ، اقدامات موثری برای کاهش بار باکتریایی به میزان توصیه شده هستند.

چگونه می‌توان از خطوط آب دندان جلوگیری کرد و بیوفیلم را حذف کرد؟

برای حفظ کیفیت آب می‌توان محلول ضدعفونی‌کننده را به عنوان روشی مداوم برای کنترل باکتری‌های فعال در آب وارد خوراک آب یونیت دندانپزشکی کرد . این روش نگهداری برای جلوگیری از تشکیل بیوفیلم به طور مداوم به جای حذف بیوفیلم موجود از سیستم طراحی شده است.

روش تشخیص آلودگی باکتریایی در آب چیست؟

در حال حاضر، استاندارد طلایی برای تشخیص آلودگی‌های میکروبی، بازرسی بصری رشد کلنی در مورد محیط جامد یا کدورت در مورد محیط مایع یا پس از کشت استاندارد در محیط‌های جامد انتخابی است.

آلودگی در خطوط آب دندان چیست؟

سابقه و هدف: آلودگی خط آب یونیت دندان به یکی از دغدغه‌های دندانپزشکی بالینی تبدیل شده است. این نگرانی از این واقعیت ناشی می‌شود که باکتری‌های جدا شده از بیوفیلم‌های ایجاد شده در خطوط آبی واحد دندانی ، تعداد باکتری‌های هتروتروف را در آب خروجی از این واحدها افزایش می‌دهند.

چگونه از بیوفیلم در لوله های آب جلوگیری می کنید؟

باکتری‌ها آب راکد (گرم) را دوست دارند: از بن بست در لوله کشی اجتناب کنید و همیشه جریان مناسب آب را تضمین و از سیستم سیرکوله آب استفاده نمایید.  آهن و منگنز موجود در آب باعث تشکیل بیوفیلم می‌شود برای این منظور  بهترین عملکرد را برای کیفیت آب برای روش‌های حذف آهن و منگنز بررسی کنید.

 چه باکتری در خطوط آب یونیت دندان وجود دارد؟

بدون تمیز کردن و ضدعفونی مناسب، میکروارگانیسم‌های موجود در آب می‌توانند در خط آب یونیت دندانی جمع شوند و یک بیوفیلم، لایه‌ای از میکروارگانیسم‌ها یا باکتری‌های چسبیده به سطح خط آب یونیت دندانی تشکیل دهند که می‌تواند از جای خود خارج شده و وارد جریان آب شود.

سه 3 راه برای جلوگیری از آلودگی چیست؟

چگونه از آلودگی متقابل جلوگیری کنیم

  • از ظروف جداگانه استفاده کنید یا ظروف را در فاصله زمانی بین دست زدن به غذاهای خام و آماده به طور کامل بشویید و ضدعفونی کنید.
  • در طول نگهداری مواد غذایی را پوشانده و از روی زمین جدا نگه دارید.
  • از دست زدن غیرضروری به غذا خودداری کنید.
  • بهترین روش ضد عفونی مناسب برای یونیت دندان چیست؟
  • ضدعفونی تجهیزات در مطب دندانپزشکیهمانطور که قبلاً گفته شد، تجهیزات غیرقابل استریل و غیر قابل تعویض باید بااستفاده از یک ضدعفونی کننده مبتنی بر الکل (اسپری یا محلول) ضدعفونی شوند و با پیروی از روش خشک و مرطوب (با یک پارچه یکبار مصرف مرطوب پاک شوند. صبر کنید و سپس با یک پارچه یکبار مصرف دیگر خشک کنید.

اجتناب از مصرف آب لوله کشی شهری در خطوط آب یونیت دندانپزشکی

آب اغلب راکد در خطوط آب واحد دندانپزشکی می‌تواند سطوح بالاتری از لیپوپلی ساکارید (LPS همچنین به نام اندوتوکسین) را حمل کند و می‌تواند بستر مناسبی برای سودوموناس آئروژینوزا، سری لژیونلا، مایکوباکتری های غیر سلی (NTM) و مایکوباکتریوم آبسه (باکتری های مسئول ایجاد کننده آن باشد.

“قطر باریک خطوط آب یونیت دندانی (DUWL) … سطح موجود برای رشد بیوفیلم را نسبت به حجم آب در خطوط افزایش می‌دهد و منجر به سطوح آلودگی میکروبی می‌شود…

موفقیت کیفیت آب مطب شما دارای متغیرهای زیادی است از جمله ” ویژگی‌های طراحی واحد دندانپزشکی، کارایی و سازگاری محصولات میکروب کش یا پاک کننده، کیفیت آب ورودی و انطباق کارکنان”. این پیچیدگی ذاتی می‌تواند منجر به شکست درمان شود، حتی با محصولاتی که نتایج عالی را در محیط‌های آزمایشگاهی یا بالینی کنترل‌شده نشان داده‌اند.

چگونه می‌توانیم باکتری‌های موجود در آب را کاهش دهیم؟

جوشاندن مطمئن‌ترین روش برای از بین بردن میکروب‌های بیماری زا از جمله ویروس‌ها ، باکتری‌ها و انگل‌ها است. به ازای هر یک لیتر یا لیتر آب جوشانده، کمی نمک اضافه کنید.

حذف باکتری های آب توسط سیستم آبساز دندانپزشکی
حذف باکتری های آب توسط سیستم آبساز دندانپزشکی

موثرترین روش برای جلوگیری از آلودگی متقاطع در مطب دندانپزشکی چیست؟

  1. اقدامات احتیاطی استانداردشستن مرتب دست‌ها . تجهیزات حفاظت فردی شامل ماسک، محافظ چشم، دستکش و روپوش. تجهیزات حفاظتی مناسب برای کار خاص، به عنوان مثال، استفاده از دستکش‌های سنگین برای تمیز کردن و پردازش ابزار.

خطوط آب یونیت دندانی (DUWL) اغلب توسط تعداد زیادی میکروارگانیسم های مختلف (باکتری ها، قارچ ها، تک یاخته ها، ویروس ها) آلوده می شوند. آلودگی میکروبی در DUWL ها ممکن است از آب لوله کشی شده به یونیت دندانپزشکی، مکش بزاق بیماران به داخل خط به دلیل فقدان دریچه های کافی و آلودگی از سیستم های آب بطری شده منشاء بگیرد

 برخی از عوامل اصلی تعیین کننده آلودگی میکروبی در DUWLها عبارتند از:

  • اندازه لومن بسیار کوچک (0.5-2 میلی متر) لوله مورد استفاده، نسبت سطح به حجم بالا (6:1)، توان عملیاتی کم و موادی که از لوله استفاده می شود. ساخته شده است، رکود آب خارج از ساعت کاری.
  • شرایط محیطی موجود در داخل مجراهای یونیت دندانی ممکن است تکثیر میکروارگانیسم ها و در نتیجه تشکیل بیوفیلم در سطح داخلی لوله های DUWL را تسهیل کند.
  • در طول استفاده از هندپیس ها، به ویژه ابزارهای چرخشی با سرعت بالا، یک اسپری به شکل ذرات معلق در هوا یا پاشش حاوی مواد بیولوژیکی (بزاق، خون و پلاک دندان) و میکروارگانیسم ها پرتاب می شود.

این بدان معنی است که سلامت کارکنان دندانپزشکی و بیماران ممکن است در خطر عفونت باشد. خطر عفونت های متقاطع در محیط های دندانپزشکی را می توان با اجرای مداخلات ترکیبی برای جلوگیری از آلودگی DUWL ها مقابله کرد. خون و پلاک دندان) و میکروارگانیسم ها.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *