ضرورت صرفه جویی در مصرف آب چیست؟

ضرورت صرفه جویی در مصرف آب

ضرورت صرفه جویی در مصرف آب


مصرف آب و نقش این ماده حیات را جدی بگیریم زیرا منابع آب شیرین روز به روز در حال تمام شدن هستند، آب ماده ای بی رنگ و بدون بو است که برای بقای موجودات زنده ضروری است. این ماده ی گرانبها از منابع مختلفی از جمله رودخانه ها، دریاچه ها، اقیانوس ها و نهرها به دست می‌آید و دارای کاربردهای مختلفی است.

در اینجا مقاله هایی در مورد آب آورده شده که می‌توانید متناسب با سلیقه ی خود از آنها بهره‌مند شوید.

آب مایع ارزشمند حیات

مصرف آب و اثر آب بر حیات: مصرف آب در تمام طول زندگی و فعالیتهای موجودات زنده از جمله انسانها و سایر موجودات قابل مشاهده است. آب ماده ای بی رنگ و بدون بو است که برای بقای موجودات زنده ضروری است. این ماده ی گرانبها از منابع مختلفی ازجمله رودخانه ها، دریاچه ها، اقیانوس ها، نهرها به دست می‌آید. مصارف آب در جهان آنقدر گسترده است که تقریبا تمامی فعالیت ها را در بر میگیرد.

آب تقریباً 71٪ از سطح زمین را پوشانده است. در روی زمین، به طور مداوم از طریق چرخه ی آب بازیابی می‌شود. چرخه آب شامل تبخیر، بارش، تراکم و جاری شدن آب است. آب از طرق مختلف استفاده می‌شود و برای همه موجودات زنده بسیار حیاتی است.

در اینجا مقاله هایی در مورد آب و مصرف آب آورده شده که می‌توانید با رعایت قانون کپی رایت و ذکر منبع که همین وب سایت است (لازم به ذکر است استفاده از مطالب و مقالات بدون در نظر گرفتن حق کپی رایت خلاف قانون و دزدی است) متناسب با سلیقه ی خود از آنها بهره مند شوید.

صرفه جویی در مصرف آب
صرفه جویی در مصرف آب

در این مقاله به سوالات زیر پاسخ می‌دهیم:

  1. اهمیت وجود و مصرف آب برای انسان و سایر موجودات چیست؟
  2. اهمیت صرفه جویی در مصرف آب چیست؟ و چرا باید در مصرف آب شیرین صرفه جویی کنیم؟
  3. مصرف آب در حوزه های گوناگون به چه عواملی بستگی دارد؟ میزان هدر رفت در
  4. آیا راهکاری برای کاهش مصرف آب وجود دارد؟

مقاله 1- مصرف آب و اهمیت آب در کره ی زمین:

از جمله مهمترین  موارد مصرف آب میتوان به قابلیت بسیار زیاد آن در حل کردن انواع مواد در خود اشاره کرد.

آب که به عنوان حلال جهانی شناخته می‌شود نقش اساسی در بقای موجودات مختلف روی زمین دارد و برای مقاصد مختلفی مانند نوشیدن، نظافت، پخت و پز، شستشو و استحمام استفاده می‌شود. علاوه بر این مصرف خانگی، مقدار زیادی  از مصرف آب در بخش کشاورزی عمدتاً به منظور آبیاری صورت میگیرد. همچنین مقدار قابل توجهی از این ماده در بخش صنعت برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار میگیرد.

اما متأسفانه علیرغم آگاهی از اهمیت آب در زندگی ما، مردم در سراسر دنیا هیچ تلاشی برای جلوگیری از هدر رفت و مصرف آب بیش از حد و افزایش کیفیت آن ندارند. تکنیکهای مورد استفاده برای آبیاری در بسیاری از مناطق جهان از جمله هند، قدیمی و ابتدایی هستند و اغلب باعث هدر رفت حجم زیادی از آب می‌شوند. صنایع مختلف بیشترین میزان مصرف آب را به خود اختصاص می‌دهند. اما بدون اینکه متوجه شوند زباله های خود را در آب ها می‌ریزند و باعث از بین رفتن و آلوده شدن حجم زیادی از آبهای جاری می‌شوند.

بسیاری از مناطق در سراسر جهان با کمبود آب مواجه هستند و بسیاری دیگر از مناطق احتمالاً در زمان آینده با این مشکل مواجه می‌شوند. وقت آن رسیده که دولتها اقدامات لازم را برای ذخیره سازی و صرفه جویی در مصرف آب و انتقال مناسب آن برای توزیع مناسب آن انجام دهند. همچنین باید عموم مردم در مورد مصرف آب بصورت آگاهانه و صرفه جویانه توجیه شده باشند.

مقاله دوم- مصرف آب و بررسی موارد مختلف مصرف آب در کره ی زمین:

مقدمه: آب ماده ای است که بدون آن نمی‌توان زندگی را تصور کرد. علاوه بر رفع عطش، مصرف آب، این ماده ی شفاف برای اهداف دیگری نیز صورت میگیرد. به عنوان مثال مصرف آب در مواردی  همچون مصرف خانگی و همچنین اهداف کشاورزی و مصارف صنعتی مشاهده می‌شود. در اینجا مختصراً به نحوه ی مصرف آب در موارد مختلف اشاره می‌کنیم.

مصارف کشاورزی:

  •  حدود 70 % از مصرف آب در سراسر جهان به بخش کشاورزی اختصاص دارد. در کشاورزی از آب، بیشتر برای آبیاری گیاهان و محصولات استفاده می‌شود. علاوه بر این، مصرف آب برای پرورش دامها نیز انجام می‌شود. بخش عظیمی از آب مورد استفاده برای آبیاری در کشاورزی از رودخانه ها استخراج می‌شود.

از این رو گفته می‌شود که رودخانه‌ها برای کشاورزان از اهمیت بالایی برخوردارند. آنها نه تنها آب مورد نیاز برای آبیاری را فراهم می‌کنند بلکه نقشی اساسی در چرخه ی آب ایفا می‌کنند.

مصارف صنعتی:

  • استفاده صنعتی از آب شامل آبی است که به منظور شستشو، رقیق کردن، سرمایش، خنک کردن، حمل و نقل، ساخت و فرآوری محصولات مختلف استفاده میشود. نیروگاههای حرارتی، مهندسی و صنایع خمیر کاغذ و کاغذ از جمله مواردی هستند که بیشترین مصرف آب را به خود اختصاص می‌دهند.

مصارف خانگی:

  • در مورد مصرف آب بصورت خانگی میتوان علاوه بر آشامیدن به موارد زیادی اشاره کرد. این موارد عمدتاً شامل نوشیدن، پخت و پز، حمام کردن، شستشوی ظروف، شستشوی لباس، تمیزکردن خانه ها، اتومبیل و… و آبیاری گیاهان و استفاده از آب به منظور مصارف بهداشتی است.

هر کشور برای تأمین آب هر خانوار، سیستم تأمین آب مخصوص به خود را دارد تا نیازهای اساسی فوق‌الذکر شهروندان خود را تأمین کند. در حالیکه از آب که برای تمیز کردن،شستشو و حمام کردن استفاده و نوشیدن و پخت و پز استفاده می‌گردد باید قبل از نوشیدن و مصرف آب، آن را تصفیه کرد.

نتیجه گیری:

آب برای بقای بشر بسیار حیاتی است. با این وجود، متأسفانه مصرف آب در سراسر جهان بصورت غیر اصولی انجام میگیرد. و در سراسر جهان هدر رفت آب  با سرعتی سریع صورت میگیرد، هرکسی باید حتی به میزان اندک به نجات آب کمک کند.

مقاله ۳- مصرف آب و بررسی منابع آب:

مقدمه : آب از منابع مختلف به دست می‌آید. رودخانه ها، دریاچه ها، دریاها، اقیانوس ها و باران، بعنوان برخی از منابع اصلی تامین آب شناخته شده‌اند. این ماده بی رنگ و بی بو به راحتی دردسترس است. مصرف آب برای انواع اقدامات خانگی، کشاورزی و همچنین صنعتی مورد نیاز است.

منابع آب کدام اند؟

مصرف آب و صرفه جویی در آن
مصرف آب و صرفه جویی در آن

منابع آب به طور عمده به دو دسته تقسیم می‌شوند:

 آبهای زیر زمینی و آبهای سطحی:

آب باران به صورت آبهای سطحی و همچنین آب زیرزمینی در زمین ذخیره می‌شود. در اینجا نگاهی اجمالی به این منابع آب می‌اندازیم:

  1. آب سطحی: در رودخانه ها، دریاچه ها، مخازن، نهرها، دریاها و دیگر منابع یافت می‌شود. آب دریاچه‌ها و رودخانه‌ها از باران و ذوب برفها به وجود می‌آید و به دریا می‌ریزد.
  2. آب زیرزمینی : آبهای زیرزمینی در زیر زمین یافت می‌شوند. سفره ی آب زیرزمینی از طریق پرشدن آب در منافذ غیر متخلخل خاک انجام می‌شود. صخره‌هایی که آبهای زیرزمینی را ذخیره می‌کنند و به عنوان سفره های آب زیر زمینی شناخته می‌شوند. در بعضی مواقع، آب ذخیره شده در این صخره‌ها به دلیل فشار زیاد، به صورت چشمه‌هایی در می‌آید. آب زیرزمینی همچنین با حفر چاه و چاه لوله استخراج می‌شود.

آب موجود برای مصارف انسانی:

سیاره ما سرشار از آب است و حدود سه چهارم سطح آن با آب پوشانده شده است. با این وجود، تنها بخش کوچکی (فقط حدود 2.7٪) از کل منابع آب برای استفاده انسان در دسترس است. حدود 97.3٪ از آب روی زمین را آب اقیانوس ها تشکیل می‌دهد که آبی شور است و نمی‌توان از آن به منظور آبیاری یا هر نوع استفاده دیگر ازجمله کشاورزی استفاده کرد. آب شور حتی برای مصارف صنعتی یا خانگی نیز مناسب نیست.

از میان 2.7 درصد آب شیرین موجود در زمین، سهم آبهای سطحی جاری که آب موجود در منابعی مانند رودخانه ها، دریاچه‌ها و حوضچه‌ها است، تقریباً 0.02 درصد است. این آب برای رشد و بقای انواع موجودات آبزی و خاکی بسیار مهم است.

بنابراین استفاده ی اصولی از آب بسیار مهم است و این نکته بارها و بارها مورد تأکید است. با این وجود هنوز اهمیت آب توسط مردم جدی گرفته نمی‌شود. درک اهمیت صرفه جویی در مصرف آب ضرورتی است که باید آن را به طور جدی بیاموزیم.

نتیجه : بسیاری از مناطق در سراسر جهان از آب کافی برخوردار هستند. با این حال، بسیاری دیگر، به ویژه کشورهایی که جزو کشورهای درحال توسعه هستند، با کمبود آب مواجه هستند. دولتها در چنین کشورهایی باید تأمین درست آب به مناطق مختلف را تضمین نمایند و مردم آنها استفاده ی اصولی از آب به منظور جلوگیری از هرگونه هدر رفت آب را بیاموزند.

مقاله چهارم- مصرف آب و خواص منحصر به فرد آن:

مقدمه : آب با فرمول شیمیایی H2O ماده ای شفاف است. این ماده یکی از اصلی ترین ملزومات موجود برای زندگی هر موجود زنده اعم از گیاهان و حیوانات می‌باشد. به اندازه هوا، نور خورشید و غذا، آب نیز برای رشد و پیشرفت مناسب زندگی در زمین مورد نیاز است. علاوه بر رفع عطش ما، از آب برای فعالیت های دیگری مانند تمیز کردن، شستشو و پخت و پز نیز استفاده می‌شود.

  • خواص آب:

آب عمدتا به دلیل پنج خاصیت آن شناخته شده است. در اینجا مختصراً در مورد این خصوصیات توضیح می‌دهیم:

  • چسبندگی:

چسبندگی که از آن به عنوان جذب آب به سایر مولکول های آب نیز یاد می‌شود، یکی از اصلی‌ترین خصوصیات آب است. این قطبیت آب است که با استفاده از آن به سایر مولکول های آب جذب می‌شود. پیوندهای هیدروژن موجود در آب، مولکولهای آب را در کنارهم نگه می‌دارند.

همچنین آب خاصیت اتصال به سایر مولکولها را نیز دارد:

  • چگالی کم یخ:

پیوندهای هیدروژن آب هنگام سرد شدن به یخ تبدیل می‌شوند. پیوندهای هیدروژنی پایدار بوده و شکل بلوری خود را حفظ می‌کنند. شکل جامد آب که یخ است نسبتاً چگالی کمتری دارد زیرا پیوندهای هیدروژنی آن از فاصله زیادی دارند.

  • قطبیت بالای آب:

آب از قطبیت بالایی برخوردار است و یک مولکول قطبی است. این ماده به سایر مولکولها و یونهای قطبی جذب می‌شود. این خاصیت میتواند پیوندهای هیدروژنی قوی ایجاد کند و بنابراین یک حلال قدرتمند است.

  • گرمای ویژه ی بالای آب:

آب به دلیل گرمای ویژه ی بالای خود میتواند درجه حرارت متوسطی داشته باشد. زمان گرم شدن آب زیاد طول می‌کشد. در زمان گرم شدن میتواند دمای آب را به مدت طولانی‌تری نگه می‌دارد.

  • دمای بالای تبخیر آب:

این یکی دیگر از خاصیت های آب است که آن را قادر می‌سازد که در دماهای بالا درجه حرارت متوسطی داشته باشد. همانطور که آب از یک سطح تبخیر می‌شود، تأثیر خنک‌کننده ای بر روی آن می‌گذارد.

از هدر رفتن آب خودداری کنید:

برای بیشتر فعالیتهایی که در زندگی روزمره خود انجام می‌دهیم، آب مورد نیاز است. برای ما لازم است که آن را حفظ کنیم و در مصرف آب صرفه جویی کنیم وگرنه سیاره ما در سالهای آینده عاری از آب شیرین خواهد بود. در اینجا چند روش برای ذخیره و مصرف آب بصورت بهینه ذکر شده است:

  • بلافاصله نشت شیرهای آب را تعمیر کنید تا از هدر رفتن آب جلوگیری شود.
  • در هنگام استحمام از دوش کوچک استفاده نمایید که میزان آب کمتری هدر رود.
  • در حین مسواک زدن، شیر آب را ببندید و آن را فقط در صورت لزوم باز کنید تا در مصرف آب صرفه جویی کنید.
  • هنگامیکه ماشین لباسشویی پر شد اقدام به شستشوی لباسها کنید. این امر نه تنها باعث صرفه جویی در مصرف آب بلکه باعث صرفه جویی در مقدار قابل توجهی از انرژی نیز می‌شود.
  • هنگام مصرف آب برای ظرف شستن، شیر آب را باز نگذارید.
  • از سیستم برداشت آب باران استفاده کنید.
  • در حین پخت و پز و خوردن غذا از تعداد زیادی از قابلمه و سایر ظروف استفاده نکنید زیرا باعث افزایش ظرف و ظروف شستنی و افزایش مصرف آب می‌شود.
  • سعی کنید هنگام آبیاری گیاهان از آبپاش استفاده نکنید و به جای آن از یک لیوان استفاده کنید زیرا استفاده از آبپاش مصرف آب را افزایش می‌دهد.
  • استخرها را طوری بپوشانید که از اتلاف آب در اثر تبخیر جلوگیری شود.

نتیجه : ما نباید آب را هدر دهیم تا به میزان اندکی سهم خود را برای حفظ و نگهداری آن ایفا کنیم. ما باید فعالیت ها و برنامه هایی که در جهت صرفه جویی در مصرف آب و محافظت از منابع آن به منظور تأمین نیازهای فعلی و آینده موجودات زنده است، تمرین و تبلیغ کنیم.

مقاله 5- مصرف آب و آشنایی با اشکال مختلف و چرخه ی آب:

مقدمه : آب رایج ترین مایع موجود در سیاره ماست و برای بقای هر موجود زنده بسیار حیاتی است. حدود 71.4 از زمین پوشیده از آب است. با این حال، در حالیکه بیشتر قسمت های سیاره ما پوشیده از آب است، آب شیرین که در واقع میتواند برای نوشیدن، پخت و پز و سایر فعالیت ها استفاده شود، بسیار کمتر از این مقدار است. بنابراین نحوه ی استفاده از آب بسیار مهم است.

اشکال مختلف آب:

آب در سه شکل مختلف روی زمین وجود دارد.  جامد ، مایع و گاز. در اینجا مختصراً به این فرم ها می‌پردازیم:

  • جامد : آب در صفر درجه منجمد می‌شود تا یخ تشکیل شود. این شکل به حالت جامد آب معروف می‌باشد. هنگامیکه آب یخ میزند، مولکول های آن از هم جدا می‌شوند و این باعث می‌شود یخ در مقایسه با آب چگالی کمتری داشته باشد. این بدان معنی است که یخ سبکتر از همان مقدار حجم از مایع خود است بنابراین می تواند روی آب شناور شود.
  • مایع : این رایج ترین شکل آب است. بیشترین میزان از مصرف آب در این شکل یعنی مایع انجام می‌پذیرد. آب در حالت مایع به روش های مختلفی از جمله نوشیدن، شستشو، تمیز کردن، پخت و پز، آبیاری مزارع و فرآوری و تهیه محصولات مختلف در صنایع استفاده می‌شود.
  • گاز : همانطور که آب به جوش می‌آید از حالت مایع به گاز تبدیل می‌شود که اغلب به آن بخار آب گفته می‌شود بخار آب همواره در اطراف ما وجود دارد. وقتی بخارات آب سرد می‌شوند تبدیل به ابر می‌شوند.

چرخه آب چیست؟

چرخه آب اصطلاحی است که به گردش آب در زیر یا بالاتر از سطح زمین گفته می‌شود. این فرایندی است که آب بین زمین، اقیانوسها و جو جریان می‌یابد. این امر شامل بارش باران، بارش برف، زهکشی در رودخانه ها، دریاچه ها و نهرها و بازگشت آن به اتمسفر از طریق تبخیر و تعرق است. چرخه آب همچنین به چرخه هیدرولوژیکی نیز معروف است.

کمبود آب در هند:

بسیاری از مناطق هند مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه با کمبود آب مواجه هستند. مردم در این کشور آب سالم برای آشامیدن دریافت نمی‌کنند. هیچ یک از شهرهای این کشور آب لوله کشی را بصورت 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز دریافت نمیکند و فقط روزانه فقط برای چند ساعت در صبح و یک یا دو ساعت در بعد از ظهر آب آشامیدنی دریافت می‌کنند. کیفیت آب در بیشتر مناطق این کشور روز به روز بدتر می‌شود و این بدلیل دفع زباله های صنعتی و خانگی در آب است.

کمبود آب شیرین در کشور هند اغلب به عدم برنامه ریزی صحیح دولت، فساد، افزایش میزان خصوصی سازی شرکت ها و افزایش میزان زباله های انسانی و صنعتی که در داخل آب دفع می‌شود، مربوط می‌گردد. انتظار میرود که وضع از حال حاضر بدتر شود زیرا احتمال میرود که جمعیت هند تا سال 2050 میلادی به 1.6 میلیارد نفر برسد و افزایش جمعیت به معنای افزایش مصرف آب است.

در اینجا به برخی دیگر از دلایل کمبود آب در هند می پردازیم:

  • استفاده از روش های سنتی آبیاری بکار گرفته شده در این کشور که باعث هدر رفت مقدار زیادی آب می‌شود.
  • فقدان برنامه ریزی مناسب و توزیع آب در بین مصرف کنندگان داخلی، بخش کشاورزی و بخش صنعتی.
  • توسعه شهری که باعث نابود شدن منابع آب زیرزمینی می‌شود.
  • افزایش تعداد فعالیت های تفریحی مرتبط با آب که باعث افزایش مصرف آب شده.

نتیجه : در حالیکه آب به وفور در زمین موجود است، باید درک کرد که مقداری از آب که میتواند برای مصارف مختلف خانگی، کشاورزی و صنعتی استفاده شود، محدود است. استفاده خردمندانه از آب بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که آب به همه میرسد و برای نسل های آینده ما نیز به میزان کافی دردسترس است.

دولتها باید از تکنیک های مؤثر برای صرفه جویی در مصرف آب و توزیع آن به طور مساوی در مناطق مختلف در سراسر کشور استفاده کنند. از طریق دیگر، عموم مردم باید از این نعمت گرانبها عاقلانه استفاده کنند تا از اتلاف آن جلوگیری شود و نحوه ی مصرف آب را بصورت درست و اصولی بیاموزند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *