علت کم شدن فشار آب تصفیه کن

آب تصفیه کن

آب تصفیه کن


منشا مشکلات دستگاه های آب تصفیه کن

ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد، پس از گذشت مدتی دستگاه آب تصفیه کن همانند روز اول کار نمیکند و فشار آب خروجی از شیری که روی سینک ظرفشویی تعبیه شده خیلی کاهش یافته است. این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شده باشد. ابتدا باید گفت که این مشکل به روش اسمز معکوس رایج است که به دلیل نداشتن مخزن دچار چنین مشکلی نمی شود.

خیلی از مردم هنگام مواجه شدن با چنین مشکلی، احتمالا مشکل را از فشار آب درون لوله های آب خانه یا پمپ دستگاه تصفیه آب می دانند. در صورتی که تفکری اشتباه است. برای عیب یابی دستگاه آب تصفیه کن لازم است بدانید فشار آب خروجی از شیر دستگاه تصفیه آب، تحت تاثیر هیچ یک از عواملی که گفته شد نیست و فقط به فشار مخزن ذخیره کننده آب بستگی دارد. این مشکل در دستگاه تصفیه آب که دارای مخزن هوا می باشد ممکن است اتفاق بیفتد. در حالت عادی که مخزن هوا تکمیل است باید بتوانید یک لیوان آب را در 20 تا 30 ثانیه پر کنید. اما وقتی که با افت فشار مواجه باشید این زمان بیشتر طول می کشد.

دستگاه آب تصفیه کن
قسمت آب و هوا داخل مخزن ذخیره

مخزن دستگاه آب تصفیه کن از دو بخش تشکیل شده است. بخش بالایی درون دستگاه به عنوان ذخیره گاه آب و بخش پایینی به عنوان محفظه فشار هوای فشرده قرار گرفته است. با توجه به این ساختار می بینید که فشار دستگاه تصفیه آب خانگی را فشار هوای مخزن موجود در بخش پایینی تنظیم می کند. فشار هوای مخزن زیرین مطابق با استاندارد کارخانه متناسب با جنس مخزن آب که در دو نوع استیل و پلاستیکی است، می باشد.

شکستگی یا سوراخ شدن مخزن ذخیره هوا:

دیواره داخلی درون دستگاه آب تصفیه کن از یک تیوپ هوادار تشکیل شده است. منظور از شکستگی یا سوراخ شدن محفظه هواده دستگاه تصفیه، در واقع سوراخ شدن این تیوپ است. اگر این تیوپ سالم باشد، هنگام باز کردن شیر آب مشکلی با فشار آب خروجی آن ندارید.

اما در صورتیکه تیوپ هوا دارای سوراخ باشد، آب درون مخزن نمی تواند کاملا خارج شود یا مقداری از آن درون مخزن باقی می ماند. معمولا هم این مشکل مربوط به کارخانه است. برای همین بلافاصله پس از خرید، می توانید با تکان دادن و باز کردن اتصال و شیلنگ مخزن ذخیره از سلامت دستگاه اطمینان کسب کنید.

قبل از هر چیزی برای اینکه مطمئن شویم مشکل از مخزن دستگاه تصفیه است. لازم است مواردی را چک کنید:

  • دستگاه را خاموش کنید.
  • شیر مخزن را به طور ساعت‌گرد ببندید.
  • شلنگ دستگاه آب تصفیه کن را از شیر مخزن جدا کنید.  برای اینکار در دستگاه هایی که شیر مخزن آن ها دارای اتصال تصفیه آب فیتینگی سرخود است، باید ابتدا ضامن را نگه داشته و سپس شلنگ متصل به شیر مخزن را جدا کنید.
  • در صورتی که دستگاه دارای اتصال مهره ای است، ابتدا مهره را باز کرده و شلنگ را بیرون بکشید.
  • در مرحله آخر به یک فضای باز رفته و شیر مخزن را باز کنید. در صورتی که آب از مخزن با فشار خارج نشد و مخزن نیز حجمش کاهش نیافت، مخزن دچار مشکل شده است.

روش هوادهی و باد کردن مخزن:

  1. برای باد کردن مخزن دستگاه آب تصفیه کن ، ابتدا در یک فضای باز مخزن را از دستگاه تصفیه آب جدا کنید. در مرحله بعدی شیر مخزن را تا انتها باز کنید تا تمام آب آن خارج شود و جریان آب قطع شود.
  2. سپس یک تلمبه را به مجرای ورودی هوای مخزن وصل کنید و شروع به تلمبه زدن کنید. در اینجا مشاهده  خواهید کرد که آب با فشار زیادی از مخزن بیرون می آید. با تقریبا 15 بار تلمبه زدن می بینید که آب از مخزن خارج می شود و دیگر جریان ندارد.
  3. در نهایت هنگامی که آّب خروجی قطع شد، دوباره 15 مرتبه دیگر تلمبه بزنید تا با وارد شدن هوا به درون مخزن، جریان آب دوباره قطع شود. این فرایند را تا زمانی تکرار کنید که تمام آب مخزن خارج شود و اصطلاحا مخزن سبک شود.

در این حالت شما توانسته اید به طور تجربی و تقریبی فشار مناسب برای مخزن را فراهم کنید. اکنون می توانید از آن استفاده کنید. در صورت داشتن یک دستگاه فشارسنج بهتر و دقیق تر می توانید، فشار مخزن را اندازه گیری و تنظیم کنید. فشار هوای مناسب برای مخزن یک دستگاه آب تصفیه کن تقریبا بین 6 تا 8 PSI است.

توجه کنید این فشار را با فشار WORKING PRESSURE یا OPERATION PRESSURE که همیشه در محدوده 50 الی 100 قرار دارند، اشتباه نکنید. این فشار به طور مشخص روی برچسب آن درج شده است.

گرفتگی فیلترهای نهایی:

تا الان گفته شد که مشکل افت فشار دستگاه آب تصفیه کن میتواند ناشی از فشار کم هوای مخزن باشد، که این مشکل را می توان با شارژ هوای مخزن برطرف کرد. اما اگر این مرحله را چک کردید و مشکلی نداشت، علت کم شدن فشار آب تصفیه کن را می توان در فیلتر های هوای دستگاه جست و جو کرد. اگر فیلترها دچار گرفتگی شده باشند، فشار آب خروجی دچار افت می شود. فیلترهای نهایی از جمله فیلتر پست کربن یا فیلتر کربن نهایی، فیلتر مینرال یا فیلتر مواد معدنی، فیلتر قلیایی می باشد.

فیلترهای قلیایی

بعضی از فیلتر ها مانند فیلترهای قلیایی باعث کاهش فشار دستگاه آب تصفیه کن می‌شوند تا آب با سرعت کمتری جریان پیدا کند و فیلتر به اندازه کافی فرصت برای قلیایی کردن آب را داشته باشد.

 فیلترهای پست کربن یا فیلتر کربن نهایی

گاهی علت کم شدن فشار آب تصفیه کن و کاهش سرعت جریان آب مربوط به گرفتگی داخلی فیلترهای پست کربنی است که از کیفیت و مرغوبیت خوبی برخوردار نیستند. این اتفاق در دستگاه های آب تصفیه کن بیشتر رایج است. برای رفع این مشکل فیلتر را از دستگاه خارج کرده و تکان دهید. سپس در جهت معکوس ببندید و از آن آب را عبور دهید.

اتصالات ورودی و خروجی فیلترها

در بعضی از مواقع اتصالات ورودی و خروجی فیلترها بیشتر از حد معمول پیچانده می شوند. در این صورت اتصالات وارد فیلتر شده و مسیر جریان آب را می‌بندند. برای رفع این مشکل اتصالات را باز کنید و دوباره آن را ببندید. این بار به آرامی این کار را انجام دهید و نیازی هم نیست تا آخر ببنید.

حرف آخر:

باید گفت اگر با مشکلی در دستگاه آب تصفیه کن مواجه شدید، این اشکال از حالت هایی که در بالا ذکر شد،خارج نیست. ما با تیم متخصص و متبحر خود، برای هر کدام از این مشکلات پیش آمده راه حلی داریم که می‌توانید با کارشناسان ما با شماره 2356240-0912 و یا 66302642-021 تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *